onsdag 19 april 2017

Heartless: Marissa Meyer

 (inbunden)
Bild lånad från bokus,
finns också adlibris
Heartless handlar om "the Red Queen" i Alice i Underlandet, innan hon blir drottning och som man kan förstå så finns det orsaker till den hjärtlösa varelse Alice så småningom ska möta.

Catherine är dotter till en markis, men hennes högsta dröm är att få starta ett bageri och sälja de underbaraste bakverken i Hearts. Därför blir hon desto mer nedslagen när kungen fattar tycke för henne och med hennes föräldrars godtycke uppvaktar henne, för en drottning kan inte arbeta i ett bageri (och frågan är om dottern till en markis kan det). I berättelsen finns också kungens nye narr som när han inte hjälper kungen med kärleksbrev till Catherine introducerar henne för en viss hattmakare.

Tankar: Under första halvan av boken dyker ord som förtjusande och charmant upp i huvudet lite allt som oftast för det är en sagoaktig liten historia som berättas, men sedan händer något och berättelsen blir mörkare och ordet charmig passar inte längre lika bra. Berättelsen vinner dock på att få ett mörkare skimmer och jag njuter boken igenom trots att den är förutsägbar. Det finns härliga karaktärer som Chesire, Hatter och Jest och många underfundiga bikaraktärer, och huvudpersonen går an, men blir inte en favorit - hon är lite för naiv och obetänksam för det.

6 kommentarer:

  1. Älskar Alice-inspirerade saker. Vill lugnt läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En ganska härlig liten pärla till historia. Vem vet, en dag kanske jag till och med gör slag i saken och läser originalet...

      Radera
  2. Jag var ju väldigt förtjust i den här boken, men jag störde mig oerhört på att Catherine inte kunde stå upp för sig själv. Tråkigt att du inte gillade den lika mycket som jag, men så blir det ju ibland. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte jättemycket om den. Den blev både månadsfavorit (en av tre) och fick 4+ i betyg. Lyckades visst inte helt förmedla det i texten :)

      Radera
  3. Jag är väldigt nyfiken på denna faktiskt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läs! Jag njöt för fullt under läsningen :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)