tisdag 7 februari 2017

* The Hypnotist's Love Story: Liane Moriarty *

 (häftad)
Bild lånad från bokus,
finns också på adlibris
The Hypnotist's Love Story handlar om hypnosterapeuten Ellen och hennes nya förhållande med änklingen Patrick. Han har också ett ex, Saskia, som stalkar honom. Det är mestadels Ellens berättelse, men glimtvis får man också se in i Saskias huvud och hur hon rättfärdigar sitt beteende.

Boken är om ett nytt förhållande som blir allvarligt ganska snabbt, med karaktärer runt 35-årsåldern, styvbarn och de respektive nya familjer man ska försöka lära känna. Den handlar också om att försöka behålla sig själv samtidigt som man behöver anpassa sig till en ny tillvaro och hur svårt det kan vara.

Tankar: Tyckte väldigt mycket om! Gillade hur förhållandets faser skildras och hur känsla av osäkerhet kan få långtgående konsekvenser. Läsningen är lockande och motståndslös och jag skrattade mycket, och bland det roliga och dramatiska finns karaktärer som jag i stort tror på. Gillar Ellen och hennes affirmationer, ovanliga föräldrasituation och beskrivningarna av hennes yrkesliv - får mig att vilja bli hypnotiserad igen.

Jag gillar också beskrivningen av Saskia och hennes bitvis skeva verklighetsuppfattning, där hon visserligen intellektuellt kan se att hennes beteende är okonventionellt, men att det inte går att hejda. Patrick faller jag inte riktigt för, visst har han sina bra sidor, men han är ibland också ganska empatisvag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)