onsdag 15 februari 2017

Over Sea, Under Stone: Susan Cooper

 (inbunden)
Bild lånad från bokus,
finns också adlibris
och översatt till svenska
Over Sea, Under Stone är första delen i serien The Dark is Rising, en serie som jag läste när jag var liten och när jag såg att Cassandra läste om den blev jag också sugen. Det visade sig att jag nästan inte kom ihåg något alls, det var inte förrän i slutet som jag kände igen det jag läste.

Boken handlar om tre syskon som besöker sin gammelfarbror Merry och när de undersöker huset han bor i hittar de ett uråldrigt dokument med en karta som verkar visa en förvrängd version av kustremsan där huset ligger. De börjar undersöka saken och pratar med folk och det dröjer inte länge förrän nya bekantskaper söker deras sällskap och huset får inbrott. Merry förstår vad som är i görningen och börjar berätta om en uråldrig kamp mellan gott och ont och ett förlorat föremål som dokumenten verkar peka mot...

Tankar: Ingen dum bok, men jag fastnar aldrig helt, vilket ju kan bero på att jag inte längre tillhör målgruppen. Bitvis spännande, ofta klurig och människor visade sig ha dolda sidor vilket alla är bra ingredienser, men den känns också lite daterad. Jag har ett vagt minne av att serien blev bättre längre fram, men tror jag nöjer mig med nostalgi för den här gången - blev ju lite snopet när jag ändå inte kände igen det.

4 kommentarer:

  1. Men nej, fortsätt läs. Det är ju de andra böckerna som är verkligt bra ;) Särskilt andra boken, The Dark Is Rising. Jag blev verkligen påmind om varför jag älskade den som barn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då hade jag rätt, de blir bättre? Ja, ja, får väl ta nästa bok med då, men inte riktigt än :)

      Radera
  2. Så synd att jag inte hittar serien i bokform. Jag lånade ut dom för väldigt många år sen, men familjen vars dotter lånade dom flyttade ifrån Sverige och jag fick aldrig tillbaka mina böcker. Tyvärr kan jag inte tillgodogöra dom på engelska, och Bokus verkar bara sälja dom som ljudböcker. Kan någon tipsa mig om var jag hittar dom i bokform ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har dem som e-böcker, men kommer inte ihåg var jag köpte dem.

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)