måndag 27 februari 2017

Det stora äventyret: Teater Jaguar

Var och besökte Teater Jaguar med mina ettor och såg Det stora äventyret. Jag såg ett litet smakprov av den i höstas och hade sett fram emot den, men blev väl bara halvnöjd. Det var fantastiska skådespelare som verkade kunna förmedla det mesta, från beduiner som red kamel och var hängande tvätt, till otäck hydra och scenlösningarna var fiffiga, men historien kändes lite skral.

Det började riktigt bra med en liten jaguarunge som ska berätta om sitt stora äventyr: när hon kom vilse och skulle korsa en öken, ett hav och en skog och även stötte på en hydra. Men berättelsen kom inte så långt, plötsligt så representerar medskådespelarna istället hennes fantasi, hennes goda och mindre goda idéer, och historien lämnas åt sitt öde och det känns lite otydligt (barnen hade svårt att redogöra för vad det var som hände när vi kom tillbaka till skolan). Det är prat om hur man övervinner något och stjärnbilder, men jaguarens möte med hydran försvinner.

Det är fortfarande ruggigt välspelat och med en del vuxenskämt som jag uppskattade, men... jag vill ju gärna ha starka historier både i böcker och på scen, men här blev det inte så. Trots allt så hade jag gärna sett mer, för det var fortfarande en trevlig upplevelse, men nu varade det i en halvtimma och det kändes sådär när man lägger nästan en hel dag på att ta sig fram och tillbaka till teatern med allt vad det innebär av matsäck och bussbyten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)