lördag 2 januari 2016

2015 i listform

Hittade en lista på Kulturkollo, tog bort några punkter där jag inte hade några bra svar, men resten finns här:

Årets mest oväntade:We Are All Completely Beside Ourselves av Karen Joy Fowler - texten fick mig att flera gånger omvärdera det jag hade läst dittills.

Årets knockout:
The Martian av Andy Weir, sanslöst spännande!

Årets gråtfest:
I'll Give You the Sun av Jandy Nelson.

Årets gapflabb:
Beauty Queens av Libba Bray var härligt absurd.

Årets historiska:
The Given Day av Dennis Lehane om ett par män i Usa strax efter första världskriget. Spanska sjukan, strejker och svartas näst intill obefintliga rättigheter.

Årets obehagligaste:
Last Man in Tower av Aravind Adiga som handlar om hur invånarna i ett hus vänder sig mot varandra när det finns chans att få pengar.

Årets dystopi:
Station Eleven av Emily St John Mandel, en epedimi har slagit ut större delen av jordens befolkning och samhället har havererat totalt. Man får följa några personer före, under och efter katastrofen och deras öden flätas samman lite löst.

Årets grafiska: 
Persepolis av Marjane Satrapi om den iranska revolutionen och en flicka som växer upp, både personlig och lärorik.

Årets nya bekantskaper:
Gillar de nordiska författarna Siri Pettersen, Anna Jakobsson Lund och Nene Ormes. Kommer att hålla utkik efter nya böcker av dem.

Årets tunnis:
Vad gör man inte av Maja Hjertzell, kort bok som utspelar sig under en enda dag, men ändå lyckas man skapa sig en bild av fyra nästan vuxna syskons hela liv.

Årets tegelsten:
Min "omnibus" med de fem böckerna om Lily Bard av Charlaine Harris. En kär omläsning!

Årets återseende:
Modesty Blaise-serien av Peter O'Donnell
Watership Down av Richard Adams

Årets aldrig mer:
Kami Garcia och Margaret Stohl och deras otroligt förutsägbara cliché Beautiful Creature-serie. Det var tungt att tröska igenom första delen och jag fick inte mersmak.

Årets huvudperson:
Är förtjust i både Elena Denvers och Cinder, kvinnor med gott om ryggrad.

Årets skämskudde:
Hur reglerna för flyktingmottagandet förändrats...

Årets kan-inte-släppa-den:
Stjärnklart av Lars Wilderäng fick mig att prata mycket och tänka ännu mer.

Årets lyckopiller:
Cinder av Marissa Meyer, var länge sedan jag var så omåttlig lycklig när jag läste.

Årets debut:
Alice och flugan av James Rice, suverän bok om en kille med svårigheter. Ju längre man läser desto eländigare blir det.

Årets kyss: 
Den första kyssen mellan Snow och Baz i Rowells Carry On! Den hade man väntat på ett tag...

Årets pristagare:
Elizabeth Strout med sin Olive Kitteridge, novellsamling där man får lära känna Olive från olika perspektiv.

Årets överskattade:
Blev aldrig engagerad i We Were Liars av E. Lockhart.

Årets titel:
Titeln på Vad vi pratar om när vi pratar om Anne Frank av Nathan Englander fick mig att läsa en novellsamling som var helt okänd för mig. Jag tyckte om ett par av novellerna, men långt ifrån alla.

Årets underskattade (eller i vilket fall för lite känd):
Angela Roquets serie om liemannen Lana Harvey, humoristisk, spännande och sexig och en härlig blandning av mytologier från hela jorden.

Årets bokserie: 
Utan tvekan The Lunar Chronicles av Marissa Meyer, alla delar var himla bra.

Årets scen: 
123 Schtunk som framförde en hejdlöst rolig impro-version av Mobergs Rid i natt.

Årets konstupplevelse:
Hakone Open Air Museum det är något visst med jättestatyer ute i vackra omgivningar.

Årets tv-serie: 
House of Cards - upptäckte att jag satt med ett fånigt leende halvvägs in i första avsnittet bara för att jag var så glad över hur väldigt bra det var.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)