torsdag 14 januari 2016

Det är något som inte stämmer: Martina Haag

Det är något som inte stämmer
Bild lånad från adlibris
Det är något som inte stämmer handlar om Petra som drabbas av sitt livs chock när Anders meddelar att han vill separera. De som har det så bra och som har lovat att de ska bli gamla tillsammans. Inget hon gör eller säger kan få honom att ändra sig och snart bor han på sommarstället medan hon bor kvar hemma med de två sönerna. Sedan kommer beskedet att han har träffat en annan och Petra går sönder. Hon sover inte, äter inte och livet har tappat sin mening.

Man får följa uppbrottet när det händer, men också träffa Petra några månader senare när hon har tagit ett treveckors jobb som stugvärd uppe i fjället för att kunna skriva en bok som handlar om just skilsmässan.

Tankar: En bra bok. En fråga som återkommer i boken är om det är rätt av Anders att lämna - att förstöra för en hel familj bara för att han har hittat en ny, hade han inte bara kunnat bita ihop, de hade det ju faktiskt bra? Jag lider med Petra (förstår dock inte varför hon alls vill ha honom tillbaka), men jag tycker ändå att han gör rätt, kan tänka mig hur outhärdligt familjelivet hade blivit för honom om han stannat, tycker det finns vissa tecken när hon rör vid honom redan, och man har trots allt bara ett liv. Att lämna utan att prata eller rent av ljuga som i det här fallet är däremot ganska ynkligt. Det tog ett tag innan jag kopplade Petra och Anders till Martina och Eric och efter det var det helt omöjligt att koppla bort det igen fastän jag inte har en aning om hur mycket som faktiskt bygger på skilsmässan.

Att berättelsen skildrar både uppbrottstiden och ett tag efteråt var ett lyckat grepp och jag gillar naturbeskrivningarna från den isolerade stugan. Hade mycket svårare med den mystiska fjällsjön, kändes som att den hörde till en helt annan bok och tillförde egentligen ingenting.

2 kommentarer:

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)