söndag 2 december 2018

Läsmånad: november-2018

Sex lästa böcker den här månaden, varav två för barn. Läsningen har inte varit riktigt bra i höst och den här månaden drog tjockisen It ner det ännu mer. Tyckte den var jättebra i början, men hann tröttna innan den var slut och då blev det inte mycket läst alls under en period. Månadsfavoriten blev avslutningen på den tio böcker långa urban fantasyserien om Kate Daniels, Magic Triumphs,  - tyckte den knöt ihop det hela bra, även om jag tyckte att serien var roligare i början - allt ansvar har gjort Kate lite mindre käftig. Måste också rekommendera Mats Strandbergs barnserien om Monstret Frank. Känslor, spänning, utanförskap, vänskap och en luftig layout som gör att den inte avskräcker relativt nya läsare.

Statistik:
Lästa böcker: 6 (2 barn)
Lästa sidor: 2689
Böcker på svenska: 2, engelska: 4                                Böcker av kvinnor: 1, män: 3, kombo: 2
Nya författare för mig: 0                                                 Antal länder: 3
Del av serie: 4 (0 påbörjad, 2 avslutad/up to date)
3 böcker av amerikanska författare
1 böcker av brittiska författare
2 böcker av svenska författare
Böcker:
146.    Magic Triumphs - Ilona Andrews   3+/5    *månadsfavorit*
145.    Magic Binds - Ilona Andrews      3/5
144.    Monstret och människorna - Mats Strandberg    (barn)   3+/5
143.    It - Stephen King                                        3-/5
142.    Monstret på cirkusen - Mats Strandberg    (barn, högläsning)    3+/5
141.    You had Me at Hello - Mhairi McFarlane    3/5

Film: 
Divergent, Insurgent och Alligient, tv6. Första var bäst, men fångas aldrig helt, bryr mig inte så mycket om vad som händer personerna, har lite svårt att känna spänning i simulationerna och tycker dessutom att handlingen upprepas genom filmerna... men Four är läcker.
Paddington, SF-anytime. Söt.
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri, dvd. Lånade den här på biblioteket för någon månad sen. Ställde mig på nytt i bibliotekskön direkt efter jag lämnat tillbaka den! Svart humor och otroligt välspelad om sörjande mor som får halva stan emot sig efter att ha ifrågasatt vad den omtyckte polischefen egentligen gör för att lösa fallet med hennes mördade dotter.
Over the Limit, svt. Dokumentär om rysk gymnast som tränar inför OS. Huvudtränaren för det ryska laget öser glåpord över henne vilket gör att det är en ganska tung film att se.

Tv: 
Vår tid är nu, säsong 2, svt. Helt okej om svensk restaurangägarfamilj. Många karaktärer med, en del intressantare än andra.
Buffy the Vampire Slayer, säsong 5, viaplay. 

2 kommentarer:

  1. DET läste jag ut i oktober och jag gillade den så mycket mer än jag trott att jag skulle göra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade den inte varit så lång hade det varit samma för mig :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)