söndag 2 september 2018

A Tale for the Time Being: Ruth Ozeki

A Tale for the Time Being (inbunden)
Bild lånad från bokus,
finns också adlibris
och översatt till svenska.
A Tale for the Time Being handlar om boken 16-åriga Nao skriver om sitt tragiska liv där hon som återflyttad japan mobbas obarmhärtigt på skolan, hur det är att leva med sin djupt deprimerade pappa och där hon också skriver historien om sin radikala feminist-buddistiska nunna till gammelfarmor och vad som hände med hennes son, filosofistudenten som tvingades in i andra världskriget. Den här delen börjar något trevande, där texten är väldigt pratig och ordrik, men blir sedan allt bättre ju mer man lär känna henne.

Boken hittas och läses sedan av den kanadensiska författaren Ruth som bor på en glest befolkad liten ö med sin pojkvän och hon blir lätt besatt av Naos historia, samtidigt som hon motvilligt umgås med sina grannar och funderar på vad hon vill med livet. Inledningsvis tycker jag den här delen är bättre, men ganska snart blir jag mest irriterad när avsnitten om hennes liv kommer för de stör flödet från den japanska delen och jag har också svårt att tycka om Ruth som karaktär. Både Nao och Ruth har dessutom episoder där de flummar iväg in i filosofiska resonemang om tid och annat och där blir jag djupt uttråkad - så en blandad upplevelse för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)