söndag 20 maj 2018

Smakebit: 1793

1793 (e-bok)
Bild lånad från bokus,
finns också adlibris.
Strålande sol idag igen, vilket innebär att jag kommer och ligga i min baden baden på balkongen och läsa under parasollet åtminstone en del av dagen, härligt! Boken jag kommer läsa är Niklas Natt och Dags 1793. Ett lik har hittats och Cecil Winge har kallats in för att bistå polisen, i utdraget är det han som pratar:

     "Jag tackar för all din hjälp, Jean Michael. Tyvärr tycks du ha överskattat likets skicklighet som ficktjuv. Din börs hänger kvar på sin plats under din jacka. Bulan avtecknar sig tydligt, och om inte det vore nog syntes den tydligt då du böjde dig framåt med lyktan. Men det visste du redan, för så mycket av det rus du unnade dig igår kväll har inte dröjt kvar ända tills nu."
   
Fler smakbitar finns hos Astrid Terese. Ha en skön söndag!

24 kommentarer:

  1. Den har jag läst och tyckte den var superbra! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  2. Den köpte jag nyligen, så den finns i läshögen. (Eller närmare bestämt så ligger den nog kvar i påsen från bokhandeln.)

    SvaraRadera
  3. Tack för smakbiten. Den här är jag nyfiken på!

    SvaraRadera
  4. Lite nyfiken är jag på denna, men jag är lite osäker på om den är något för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillade hur den förmedlade bilden av Stockholm på 1700-talet. Den var bitvis väldigt rå, men jag tyckte den var bra.

      Radera
  5. Den här har jag nyligen läst. Väldigt mörk och skrämmande. Men välskriven och detaljrik (alltför detaljrik när det var som mest otäckt).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan hålla med om det sistnämnda!

      Radera
    2. Håller såklart med om resten också :)

      Radera
  6. Det er fantastisk deilig å lese ute i solen. Jeg har også lyst til det, men eksamen får gå foran :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har rätt prioriteringar, men efter examen så... :)

      Radera
  7. Den här boken har jag velat om ifall jag ska läsa eller ej. Är ingen deckarfantast men den utspelar sig i historisk tid och det är min grej. Så få se, plötsligt kanske den landar i min hand. Tack för smakbiten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyckte den gav en väldigt levande bild av livet i Stockholm, så rekommenderar!

      Radera
  8. Tack för smakbiten. Inte riktigt bestämt mig för om denna skall läsas. Bör nog invänta rätt tillfälle i sådana fall, och det tillfället är inte nu. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara att läsa något annat tills lusten infaller sig :)

      Radera
  9. Den här har jag lyssnat på nyligen, intressant bok! :)

    SvaraRadera
  10. har hört många berömmande ord om den här. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag någonsin får tummen ur att börja skriva recensioner igen så kommer jag att sälla mig till hyllningskören :)

      Radera
  11. Jag tyckte om den här och läste den för inte så länge sen.

    SvaraRadera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)