söndag 3 december 2017

Läsmånad: november-2017

Har läst bra böcker den här månaden med, men har inget vidare läsflyt - det blir korta stunder som avbryts av slösurfning eller mobilspel (eller bara tomt stirrande ut i luften) och det känns inte jättebra. Vissa kvällar tar jag inte ens upp boken från väskan där den ligger för pendlingens skull. När jag väl hittar en bok jag inte kan slita mig ifrån (Hej månadsfavoriten Nevernight!) så fungerar det, men när jag plöjt klart så tenderar det att ta ett tag innan jag plockar upp nästa. Håller också på att lyssna på Harry Potter-serien igen - den är lite som en snuttefilt och, naturligtvis, helt underbar, ännu mer så i Stephen Frys inläsning, men det tar tid att komma igenom en "tjock" ljudbok och det blir ännu lite mindre läst.

Bloggandet går inte alls, nu blev till och med månadssammanfattningen lite sen. Formulerar inlägg i huvudet när jag är klar med böckerna, men att få ner det fysiskt... nej.

Statistik:
Lästa böcker: 11 (5 barn, 2 ljudböcker)
Lästa sidor: 3827
Böcker på svenska: 4, engelska: 7                              Böcker av kvinnor: 10, män: 1
Nya författare för mig: 4                                               Antal länder: 5
Del av serie: 7 (2 påbörjade, 2 avslutade/up to date)
4 böcker av svenska författare
3 böcker av brittiska författare
2 böcker av amerikanska författare
1 bok av en australisk författare
1 bok av en malaysisk författare

Utmaningar:  
Läs minst fyra klassiker under året: 0 (4/4): Nej, men målet är redan uppnått.
Läs böcker från minst fyra nya länder under året: 0 (11/4): Nej, men målet nått med råge.
Kaosutmaning 2017: 0 (35/35): Sista punkten prickades av den 25/2 😊
Skriv om böckerna inom en vecka: Nej, bloggandet över huvud taget går inget vidare alls.

Böcker:
171.     Karta för förälskade och andra vilsna - Johanna Lindbäck   4/5
171.     Rånarna i ödetorpet - Pia Hagmar   (barn, högläsning)   4/5
170.     Harry Potter and the Half-Blood Prince - J. K. Rowling   (barn, ljudbok)  4/5
169.     Sorcerer to the Crown - Zen Cho   3/5
168.     Nevernight - Jay Kristoff    4+/5   *månadsfavorit*
167.     Harry Potter and the Order of the Phoenix - J. K. Rowling  (barn, ljudbok)  5/5
166.     The Killer Cat Runs Away - Anne Fine   (barn)   3/5
165.     Flykten från Olympo - Lisa Hågensen   3/5
164.     Önskestjärnan - Ingelin Angerborn   (barn, högläsning)  4/5
163.     The Dazzling Heights - Katharine McGee   4-/5
162.     Blood and Thunder - Angela Roquet   4-/5

Film: 
Bernard och Bianca, dvd. Hittade en gammal (1978) barndomsfavorit billigt och ja, den var trevlig att se om :) Har alltid tänkt mig att den utspelade sig i Australien, men när de tog "flyget" började jag fundera på hur långt en albatross kan flyga egentligen, man tänker lite annorlunda som vuxen, och jag lyckades räkna ut att det nog var i Florida som den stackars Penny var. Ljuvligt hjärtlös skurk dessutom.
The Giver, tv 4. Tyckte om boken, men är osäker på om filmen lyckas stå på egna ben, är glad att jag har mer bakgrund än vad som visades. Blev inte vidare övertygad.
Selma, kanal 5. Om Martin Luther King och medborgarrättsrörelsen som kämpar för rösträtt i Selma i södra Usa. Våldsamma angrepp på en pacifistisk rörelse och det är otäckt hur nära i tid det egentligen ligger. Mycket sevärd!
Young Victoria, Viaplay. Hade tydligen sett den här förut, men var osäker långt in i filmen. Låter som ett tveksamt omdöme, men det är en trevlig film, om än lite lättglömd.

Tv: 
Vår tid är nu, Svt. Tycker om den här, intressant tid som skildras, men trist att personerna är så svart-vita.
Ray Donovan, säsong 5, Hbo. En säsong som berättas i olika tidsplan - före och efter fruns död. Fixaren Ray arbetar på som vanligt med sina bortskämda klienter och minst lika mycket med allt hans familj ställer till med. Tycker allt som oftast riktigt synd om honom och i den här säsongen är han så tydligt deprimerad att det blir lite plågsamt. Och pappan ger mig ångest - allt han tar i går fel.
Veep, säsong 5-6, Hbo. Bilden av Selina Meyer blir bara värre, hon är verkligen totalt egocentrisk vilket gör henne ganska obehaglig. Förstår inte varför ingen av de runt omkring sätter ner foten.
The Mindy Project, säsong 6, Hbo. Sista säsongen om läkaren Mindy och hennes udda kollegor. Smårolig, men hade önskat mig mer allvar och ett helt annat slut, nu var det lite tillbaka till början igen.
This is Us, tv3. Nya säsongen har äntligen börjat, nu behöver jag bara komma ihåg när den sänds också - missar sådär vartannat program.

2 kommentarer:

  1. Jag tyckte om The Giver som film, men har ännu inte läst boken. Skulle vilja göra det då jag tyckte om andra boken i den serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillade boken :) Hade dock lite svårt att se hur de olika delarna i serien hörde ihop...

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)