söndag 1 juni 2014

Läsmånad: maj

Första månaden i år där det inte blev en förkrossande amerikansk övervikt, de fick inte ens komma med på pallen. Lite kul, men har en känsla av att det kommer gå tillbaka till gamla hjulspår nästa månad.

Läste överlag många väldigt bra böcker i maj, men här kommer mina favoriter: Ninas resa, en bok om en polsk judinna i Warszawas getto under andra världskriget. En bok som ger en viss insikt i omfattningen. Och i en helt annan, och mycket lättviktigare, genre: Still Life av Louise Penny. Är så glad att jag upptäckt hennes helt ljuvliga pusseldeckarserie om den lilla kanadensiska byn Three Pines och kommissarie Gamache. Har läst de fyra första i serien nu. Pennys böcker är stor anledning till att Kanada fick knipa förstaplatsen över mest lästa författarland. Inte lika bra är två av non-ficböckerna jag läste, Introvert och The Reason I Jump. Tycker båda författarna drar lite alltför långa växlar på sina egna erfarenheter.

Förutom deckarserien ovan upptäckte jag två serier till. Först Gail Carrigers otroligt roliga steampunk i ett viktorianskt London där varulvar och vampyrer har sin självklara plats (del två är en av böckerna som jag hoppas kommer till biblioteket snart). Sedan läste jag också Wither, första av tre i Destefanos dystopiska framtid. Okej, men är inte säker på att jag kommer att fortsätta med serien. Dessutom avslutade jag Baggotts mycket bättre dystopiska trilogi med sistadelen Burn.

Mycket läsning den här månaden, snittar på 224 sidor om dagen och kan själv tycka att det blivit lite för mycket, eller kanske snarare för lite annat. 21 böcker blev det och jag har för ovanlighetens skull skrivit om allihop, förutom två av de senaste lästa. Däremot har jag inte postat så många av dem och jag har också inlägg som väntar från februari och april, så juni får bli en månad när jag postar mycket gammalt och läser några tjockisar har jag tänkt mig, då kanske jag kan komma i bättre fas. Väntar på några reserverade biblioteksböcker också, så allt kommer inte bli tjockt. Och så ska jag såklart fortsätta med att lyssna på Harry Potter med Stephen Fry som inläsare. Kan bli en ljuvlig månad.

Statistik:
Lästa sidor: 6953                                      Lästa böcker: 21 (3 barn, 4 non-fiction, 4 ljud) 
Böcker på svenska: 7, engelska: 14         Böcker skrivna av kvinnor: 15, män: 6
Nya författare för mig: 9                            Antal länder: 8
5 böcker av kanadensiska författare
4 böcker av brittiska författare
4 böcker av svenska författare 
3 böcker av amerikanska författare
2 böcker av australiensiska författare
1 bok vardera av författare från Japan, Tyskland och Vietnam

Utmaningar:
Läsutmaningen: 6
Kaosutmaningen 2.0: 3               
Författartolvan: 2
Hyllvärmare: 1

Böcker:
Harry Potter and the Chamber of Secrets - J. K. Rowling (barnbok, ljudbok)
Wither - Lauren Destefano
Looking for Alibrandi - Melina Marchetta
Mãn - Kim Thúy
Ninas resa: en överlevnadsberättelse - Lena Einhorn *månadsfavorit*
Tvillingarna Thornthwaites testamente - Gareth P. Jones (barnbok)
The Reason I Jump - Naoki Higashida -månadsbesvikelse-
The Philosopher's Stone - J. K. Rowling (barnbok, ljudbok)
In the Land of the Long White Cloud - Sarah Lark
The Murder Stone/A Rule Against Murder - Louise Penny
Levande och döda i Winsford - Håkan Nesser (ljudbok)
Introvert: Den tysta revolutionen - Linus Jonkman -månadsbesvikelse-
Soulless - Gail Carriger
A Study in Scarlet - Arthur Conan Doyle
The Cruelest Month - Louise Penny
The Piper's Son - Melina Marchetta
A Fatal Grace - Louise Penny
Still Life - Louise Penny *månadsfavorit*
Saker min son behöver veta om världen - Fredrik Backman (ljudbok)
Burn - Julianna Baggott
Red China Blues: Den långa marschen mot idag - Jan Wong

Film:
Interview with the Vampire på tv. Bra film, men håller med Lestat i slutet, "OhLouis, LouisStill whining, Louis. Have you heard enough? I've had to listen to that for centuries."
Den engelske patienten, också på tv. Har läst så mycket om den och sett små bitar här och var och när den sändes nu så ville jag verkligen passa på. Men hade svårt att koncentrera mig på handlingen, allt detta prat, var lätt att flyta iväg...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)