torsdag 19 juni 2014

Divergent: filmen

Divergent (DVD)
Bild lånad från cdon
Divergent handlar om Chicago som efter ett krig har delat in sin befolkning i falanger baserat på fem önskvärda egenskaper: intelligens, mod, osjälviskhet, fridfullhet och ärlighet. När man är sexton år genomgår man ett lämplighetstest och väljer sedan vilken falang man ska tillhöra resten av livet. Beatrice gör testet, men får inget entydigt svar eftersom hon har egenskaper som skulle passa i flera falanger, hon är en divergent. Eftersom divergenta inte alltid gör som de förväntas göra, och svårstyrda människor lika gärna kan vara döda, är det en sak som hon gör säkrast i att dölja.

Omdöme: Blev glatt överraskad av Divergent, tycker att de har lyckats överföra boken riktigt bra. De får med bakgrunden riktigt smidigt utan att göra det för predikande eller långt och ett framtida Chicago i ruiner sätter scenen perfekt. De olika falangerna tycker jag kunde ha presenterats lite tydligare, speciellt Candor blev ganska intetsägande för mig. Störde mig dessutom på att man bytte musik när Dauntless kom, blev väl mycket rockstjärnor över dem. Jag vet att det var lite så som Tris betraktade dem i hemlighet, men det kunde gjorts diskretare...

Har ju sett lite av castingen i trailers innan och inte riktigt fått ihop Tris, Shailene Woodley, med bilden jag har i huvudet, har föreställt mig något spädare och mer färglöst, men väl på duken så fungerade det, Shailene är duktig, även om jag hade önskat att hon varit osminkad. Four, Theo James, tyckte jag bättre om än i boken, han är inte bara ytterst reko, han är dessutom ganska jädrans läcker, är väldigt glad att de gjorde honom lite äldre :) Tycker också att kärlekshistorien fungerar bättre i filmen, retade mig lite på hur lätt allt flöt på när jag läste. Det gör det ju i och för sig i filmen med, men när man inte behöver läsa om Tris tankar utan bara se handlingarna så blir det mindre smörigt.

Andra lyckade castingar är Peter (Miles Teller) som är övertygande slemmig, Christina (Zoë Kravitz) som känns väldigt sympatisk, och iskalla manipulerande Jeanine (Kate Winslet). Eric (Jai Courtney) hade jag föreställt mig som mer förtäckt hotfull, nu syntes det ju på lång väg att han var en av de "onda", och jag tyckte också att han var på plats väl ofta för att tillhöra ledarskiktet. Härliga Maggi Q som Tori hade gärna fått vara med lite mer även om jag måste säga att jag retar mig på hur man tatuerade sig, såg mer ut som att man gjorde gnuggtatueringar än riktiga, vad är det för coolt med det?

*Spoilers, markera för att läsa* Förstod inte varför de ändrade så att uteslutning av mindre bra 'initiates' var en nyhet, vi hade ju redan fått se att det fanns ett otal falanglösa sen tidigare (även om det kanske är boken som misslyckats där, det hade nog varit mer logiskt om det varit åtminstone några som känt till uteslutningarna innan). En av dem mest minnesvärda scenerna från boken, den med ögat, är tyvärr struken, och därmed kom överfallet på Tris lite ur det blå, hade önskat att de byggt upp avundsjukan och bevakningen av placeringarna lite tydligare. Kommer inte riktigt ihåg hur det var i boken, men när jag såg filmen så funderade jag på hur Erudite tänker att de ska komma undan med slakten när man ger sig på så små barn, hade önskat mer uppbyggande ryktesspridning än vi fick se. Tycker också att man hade kunnat förklara varför man förde bort Four i slutet och vad hans förvandling berodde på, hade inte krävt mer än ett par meningar.
Helt enkelt så tycker jag att filmen skulle varit något längre så man hade kunnat utöka vissa delar lite grann :)


Här kan man läsa mitt inlägg om boken som jag förresten är sugen på att läsa om nu...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)