fredag 6 juni 2014

Bokbloggsjerka: intervjuoffer

jerka11
Vilken författare skulle du vilja intervjua och vilka frågor skulle du ställa är frågan i helgens jerka

Den första jag kom att tänka på är George R R Martin, författaren till serien A Song of Ice and Fire (i folkmun Game of Thrones) och Fevre Dreams. Jag vill ju veta:
  • hur hela eposet slutar?
  • vem som hamnar på järntronen till slut?
  • om nattens väktare kommer att kunna hålla stånd mot farorna bakom muren?
  • om Melisandre lyckas få Stannis till tronen?
  • om Daenarys nånsin kommer till Westeros och om landet i så fall lyckas leva upp till hennes förväntningar?
  • sen vill jag naturligtvis veta hur det går för mina favoriter, Arya, Tyrion, Jon, Jamie, och även dem jag inte gillar så mycket som Cersei, Sansa, Theon... 
Det var första tanken, men egentligen vill jag inte att George ska göra några intervjuer alls, jag vill att han ska skriva klart sin serie. Blir lite orolig, och irriterad, varje gång jag ser bilder av honom när är han gör något annat. Han ser inte helt hälsosam ut och jag är lite rädd att han kommer säcka ihop innan böckerna är klara. Så om jag verkligen skulle träffa honom så är nog den viktigaste frågan:
  • Har du skissat upp hur serien slutar i stora drag och lämnat det i någons händer ifall något skulle hända med dig? 
Jisses, vilken munter intervjufråga det var... Svarar han nej på den skulle nog resten av samtalet handla om vikten att göra så (har inte King skrivit en bok om det? Lida hette den nog...)

Ett alternativt svar skulle vara Charlaine Harris, författaren till The Sookie Stackhouse Novels (i folkmun True Blood), Aurora Teagarden series, Lily Bard (eller Shakespeare) series, Harper Connelly series m.m. Hon är mycket mer produktiv så en liten intervju skulle inte vara hela världen :) I hennes fall skulle intervjun handla mer om hennes liv. Hennes romanhjältinnor har vissa likheter och lever ofta under liknande omständigheter och jag skulle vilja veta om de bygger på henne själv och hur hennes uppväxttid sett ut, hur mycket hon plockar från egna erfarenheter helt enkelt. Samt vad hon tycker om livet i söderns småstäder, får känslan av att hon ibland tycker det är lite 
inskränkt.

40 kommentarer:

  1. Roligt inlägg! Håller med dig, han borde bara skriva. Tänk om man inte skulle få ett slut på serien, huva!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En mardröm! Och jag vill att HAN skriver klart serien, inte att det lämnas över till någon annan (som fortsättningen på Borta med vinden).

      Radera
  2. Din fråga till Martin kan jag svara på :) Jag kommer inte ihåg var jag läste det och till vem han gett informationen, men ja, det har han :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Titta, jag hittade ;) http://www.zap2it.com/blogs/george_rr_martin_reveals_his_game_of_thrones_backup_ending-2013-11

      Radera
    2. Men det där kändes ju skönt att få läsa... :)

      Radera
    3. Tack för länken! Känns lite bättre nu. Och hoppas på ett slut utan en komet...

      Radera
  3. :) Håller med dig, man skulle vilja fråga Mr Martin om alla de här sakerna, samtidigt som man inte vill veta utan bara att nästa bok ska komma ut. Det verkar ju som han gör allt annat än att skriva på de här böckerna. Hoppas det bara är en front och att han jobbar på värre än en liten arbetsmyra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han kanske har extremt litet sömnbehov *håller tummarna för det* :)

      Radera
  4. Valde George R.R Martin jag med!

    SvaraRadera
  5. Blir också lite störd på att Martin verkar pyssla med så mycket annat än att skriva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att det inte bara är jag, kände mig lite ogin när jag läste igenom mitt färdiga inlägg... :)

      Radera
  6. Vore ju trist om han tog upp ådrorna innan du har fått veta hur det går med serien ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur :) Herregud, vilken cynisk varelse jag är...

      Radera
  7. Haha, så egentligen skulle du kanske vilja träffa Martin men inte för en intervju utan för att kunna övervaka att han inte maskar från jobbet! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så, du fick ner det lite kortare än jag :)

      Radera
  8. Härligt och roligt inlägg :)

    SvaraRadera
  9. Haha, ja man kan undra hur han skulle reagera på en sådan fråga :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle tro att han har fått den förut :)

      Radera
  10. Eller också får du skriva fortsättningen och slutet :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte jag skulle haft hjärta att ta livet av personer jag tycker om även om jag hade kunnat skriva. Det hade blivit standardfantasy med onda som dör och goda som segrar är jag rädd...

      Radera
  11. Bra val, tror det kommer en bok, före allt, eller har jag fel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas ju det, den har ju en titel och allt...

      Radera
  12. Först satt jag och funderade på vem av alla jag skulle vilja intrevjua och vad jag skulle fråga, men sen slog det slint i hjärnan, för Charlaine Harris ser precis ut som en kvinna på mitt förra jobb!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kanske skulle intervjua Harris men låtsat att hon var din ex-kollega och bara se hur alla frågor som inte alls hade med henne att göra besvarades. Hade kunnat bli ganska kul (för dig, kanske inte lika mycket för henne).

      Radera
  13. Martin, ja, han är ett bra intervjuoffer. Fast - ändå inte, för precis som du blir jag nästan irriterad när jag ser att karln sysslar med annat än att skriva färdigt sina böcker. Stackars man - snacka om press han har på sig.
    Och visst ser han rätt ohälsosam ut? Urtypen för hjärtattack, liksom. Stressad, överviktig vit man...
    Men egentligen borde man vara rätt lugn. Man kan ju alltid vända sig till herr Brandon Sanderson. Mannen som lyckades slutföra Robert Jordans oändliga episka verk efter att herr Jordan själv gick och dog. Sanderson, han kan han.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast jag vill ju ha Martin! Tror säkert det finns de som hade kunnat göra ett okej jobb, men såklart vill jag ha Martins alla vändningar :) Men visst tycker man lite synd om honom, han har stora förväntningar på sig...

      Radera
  14. George R R Martin hade definitivt varit mycket intressant att samtala med. Jag har efter ett längre uppehåll påbörjat läsningen av bok 3 nu och jag fattar inte hur han lyckas hålla alla trådar i huvudet! Detta myller av människor, detaljer, olika sidospår, olika historieplan och tidsplan, blir han inte helt förvirrad av det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. En imponerande författare, helt klart. Är nog bra som hjärngympa :)

      Radera
  15. Äsch, jag måste ju verkligen läsa A song of ice and fire nu. Sa till en kompis häromdagen att det börjar bli som med Twilight och Harry Potter - ska jag inbilla mig att jag har koll på popkulturen så får jag åtminstone läsa första boken :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller så måste du inte ha koll på popkulturen (men det är ofantligt bra böcker) :) Så vad tyckte du om Twilight och Harry då?

      Radera
  16. Svar
    1. Han föregår helt klart med gott exempel, bara att ta efter :)

      Radera
  17. Jag har för mig att jag har läst att Martin är fruktansvärt produktiv egentligen, bara det att böckerna sväller så dant att efterarbetet blir ett helvete för att få ned det till en manageable längd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag tänka mig, det är så extremt många trådar att hålla reda på och reda ut. Skönt att höra att han jobbar på :)

      Radera
  18. Ha ha, låter lite som Douglas Adams
    "I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by." Men han hann klart innan han dog så visst finns det hopp :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart det finns hopp, blir lite frustrerad ibland bara :)

      Radera
  19. Åh han skulle inte vara fel att träffa. Finns så mycket jag vill fråga honom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara du väntar tills han skrivit klart serien så... :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)