måndag 16 december 2013

Tematrio: Tips till alla tomtar därute

I veckans tematrio på Lyrans noblesser vill hon att vi ger tre tips på julklappsböcker. Jag fuskar lite och ger tre tips vardera på tre olika teman. Min blogg, mina alternativa regler?  :)

Tre bra skönlitterära böcker som samtidigt ger inblick i 1900-talshistoria:
  • Child 44 (Barn 44) av Tom Rob Smith - deckare som utspelar sig i Sovjetunionen under stalintiden. Huvudpersonen tillhör den hemliga polisen och tror på systemet...
  • Morgon i Jenin av Susan Abulhawa - en släktkrönika om en palestinsk familj som drivs bort från sin by och hamnar i flyktingläger. Lärde mig mycket om Israel/Palestina-konflikten.
  • The Help (Niceville) av Kathryn Stockett - amerikanska södern under 1960-talet. Handlar bland annat om den svarta hemhjälpens levnadsvillkor, hur de betraktades av sina arbetsgivare. Skrämmande att tänka på hur nyss det var.
Tre bra dystopier, denna härliga genre:
  • Den nya människan av Boel Bermann - efter några år utan barnafödslar blir kvinnor gravida igen, men det är något främmande med de nya barnen. Bra skriven med inklippta nyhetsklipp och forskningsrapporter vilket ger den en dokumentär prägel som gör den väldigt otäck.
  • Slated av Teri Terry - ett totalitärt Storbritannien om 50 år, ungdomsbrottslingars minnen "torkas rena" för att ge dem en chans till ett nytt liv. Gillar den för att den känns trovärdig och som en möjlig framtid.
  • Wool (Ull) av Hugh Howey - mänskligheten är så gott som utplånad, alla som finns kvar bor under jord i en jättelik silo. Reglerna är rigorösa och bryter man mot dem riskeras man att dömas till en tripp ovan jord, något som ofelbart leder till döden. Den nya sheriffen börjar upptäcka vissa inkonsekvenser med reglerna. Kan hon överleva tillräckligt länge för att nysta upp alla lögner?
Tre underbara ungdomsböcker, som även vuxna definitivt borde ge en chans:
  • Tell the Wolves I'm Home (Låt vargarna komma) av Carol Rifke Brunt - morbror Finn, Junes enda förtrogna, dör i aids och kvar finns hon, hennes manipulerande syster och mannen som enligt mamman mördade honom.
  • Jellicoe Road av Melina Marchetta - en historia som pusslas samman av minnesbilder, livet på en internatskola och ett upphittat bokmanus. Efter en något förvirrande inledning fängslades jag av boken :)
  • Ender's Game (Enders spel) av Orson Scott Card - gripande sci-fi roman om Ender som är sex år gammal när han skickas iväg till en militärakademi för att tränas för ett förväntat krig mot rymdvarelser. Man har stora förhoppningar eftersom han är intelligent utöver det normala, samtidigt som man oroar sig för att han är för vek. Sätten att härda honom är ganska inhumana och man balanserar hela tiden på gränsen till vad han uthärdar. En bok som skrevs för vuxna, trots åldern på huvudpersonen.

20 kommentarer:

  1. Bra tips, de jag har läst håller jag helt med om så jag litar på de andra också :=)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul, hoppas att de lever upp till förtroendet om du ger dig på dem :)

      Radera
  2. Jellicoe road och Morgon i Jenin har jag läst och gillat, så jag håller med om de tipsen! Och Niceville ligger i min läsa-hög, så jag hoppas det tipset är bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller tummarna :) Lite lättsammare än Morgon i Jenin, men med viss tyngd.

      Radera
  3. Har läst någon bok bland dessa men fick en massa tips, tack :)

    SvaraRadera
  4. Så kunde man göra, 3 gånger 3 böcker:). Jellicoe road och Niceville tyckte jag bra om och alla tre i temat dystopier vill jag läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns ju så många böcker man vill att folk ska läsa :) Gillar dystopier överlag och de här är (i mitt tycke) bättre än många andra i genren...

      Radera
  5. Just sett filmatiseringen av Ender's Game, riktigt bra men jag har förstått att boken är bättre. Niceville har jag också sätt som film, ska läsa boken. Barn 44 gillade jag skarpt, tyvärr tyckte jag inte alls lika bra om uppföljaren Det hemliga manifestet. Och de tre dystopierna låter väldigt intressanta, tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyckte filmen (Ender) var ok, men boken är ganska överlägsen, den ger ett helt annat djup. Samma med Niceville, där filmen är mycket glättigare än boken (även om den fortfarande har humor).

      Hade tänkt att läsa Det hemliga manifestet ganska snart, ska skruva ner förhoppningarna då...

      Radera
  6. "Wool" bara måste jag läsa någon gång!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den tillhör den kategorin av böcker som har stannat kvar hos mig :) Tror jag är ganska okritisk när jag läser, tycker mycket är bra, men det ändras över tid. En del böcker bleknar, andra stannar kvar...

      Radera
  7. Svar
    1. Varsego :) Får ju ibland lite "frälsningsmaner" när det kommer till böcker, svårt att begränsa sig då...

      Radera
  8. Den enda jag har läst av dessa är Jellicoe Road, men jag ska läsa Niceville nästa år. Den nya människan hoppas jag ligger under granen och skulle inte ha något emot om Tell the Wolves I'm Home skulle ligga under den också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller tummarna för en snäll tomte då :)

      Radera
  9. Morgon i Jenin och Jellicoe Road har jag hört så mycket gott om nu, så de får jag allvarligt överväga att läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag ju absolut, samtidigt som det ibland inte alls är bra att ha för stora förhoppningar... De får så mycket att leva upp till då :)

      Radera
  10. Fina tips! Tre på tre är väl en trippeltrio? Kreativitet gillas :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trippeltrio?! Det låter ju faktiskt ganska ambitiöst! Inte dumt :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)