lördag 1 februari 2014

Läsmånad: januari

Har läst 12 böcker och en novell under årets första månad. Det har varit en massiv övervikt av amerikanska författare, 9 av 12, och av manliga författare, 9.5 av 12 (halv eftersom en bok, Nick and Norah´s Playlist, är skriven av en tvåkönad författarduo).  Recensionerna ligger långt efter, det blir visst så när man först har semester och sen går på filmfestival :) Däremot har jag äntligen skrivit om Kyss mig först som jag läste i början av november - det tog nästan tre månader, men till slut så...

Januaris bästa bok var The Age of Miracles, som var en lite långsam läsning, men som stannade kvar efteråt, tankeexperimentet gjorde intryck :) Den bok jag tyckte sämst om var Vansinnesläkaren, tyckte inte alls om det tillkämpat lustiga sättet den var skriven på. The Road hade jag höga förväntningar på, har läst bra saker om den och dystopier brukar gå hem hos mig, men gillade den inte. Blev inte vidare engagerad i personerna och även om miljön var skickligt skildrad, jag kan se det grå landskapet sträcka ut sig framför mig, så blev jag mest irriterad över att de alls var där.

Började på en ny serie, Morganvilles Vampires, och även om det kanske inte är världens bästa litteratur så var det läsglädje :) Och där fanns personer att tycka om! Läste del 3 och 4 i Gone-serien, Lies som var riktigt bra, troligtvis den bästa så här långt, samt Plague som inte var lika bra. Känns som att den upprepade sig och det övernaturliga var i mesta laget, jag dras åt de normalare bitarna i serien.

Statistik:
Antal lästa böcker: 12, noveller: 1                      Antal lästa sidor: 4411
Antal böcker på svenska: 1, engelska: 11          Antal böcker av kvinnor: 2, män: 9, kombo: 1
Nya författare för mig: 5                                     Antal länder: 4
9 böcker skrivna av amerikanska författare
1 bok vardera skriven av författare från Brasilien, Kanada och Storbritannien

Januari
12. For The Win - Cory Doctorow
N.  The First Day of the Rest of Your Life - Rachel Caine (novell)
11. Glass Houses - Rachel Caine
10. The Road - Cormac McCarthy  -månadsbesvikelse-
9.   Plague - Michael Grant
8.   The Age of Miracles - Karen Thompson Walker  *månadsfavorit*
7.   Vansinnesläkaren - Joaquim Maria Machado de Assis  -månadsbesvikelse-
6.   Nick and Norah's Infinite Playlist - Rachel Cohn och David Levithan
5.   The Secret Speech - Tom Rob Smith
4.   The Fifth Wave - Rick Yancey
3.   Will Grayson, Will Grayson - John Green och David Levithan
2.   One Last Thing Before I Go - Jonathan Tropper  
1.   Lies - Michael Grant

Utmaningar:
Läsutmaningen: 12
Kaosutmaningen 2.0: 12
Författartolvan: 2
Hyllvärmare: 1
Jorden runt: 1 (sista etappen)

Film
Dessutom har jag varit på bio 9 gånger, filmfestivalen drar upp siffrorna, i vanliga fall är det väl kanske en film varannan månad. Dessutom såg jag en handfull filmer när jag flög. Precis som med böckerna så ligger jag efter med recensioner... Jag har sett:
Hobbit del 2: Smaugs ödemark   -månadsbesvikelse-
What Maise Knew   *månadsfavorit*
The Hunger Games: Catching Fire   *månadsfavorit*
The Age of Aluminium
Prick och Fläck
Stop The Pounding Heart 
Kyss meg for faen i helvete
Four Letters Apart - Children in the Age of ADHD
Diego Star
och The Mortal Instruments, Argo, Hitchcock, Elysium och Blå är den varmaste färgen på flyget, Hitchcock blev en favorit där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)