onsdag 26 februari 2014

Midnight Alley: om att vara ägd av en vampyr

Midnight Alley (pocket)
Bild lånad från bokus
*spoilervarning, både för den här boken och slutet av förra (The Dead Girls' Dance)*

Midnight Alley av Rachel Caine är tredje delen i The Morganville Vampires. Förra boken, The Dead Girls' Dance, avslutades med att Claire tog det ödesdigra och ganska ogenomtänkta beslutet att låta sig bli skyddad, och därmed ägd, av en vampyr. I den här boken börjar hon upptäcka vidden av sitt beslut... Hon åläggs att arbeta med en dement vampyr, och kan förhoppningsvis lära sig tillräckligt mycket av honom för att kunna rädda vampyrerna från den sjukdom som drabbat dem innan hans medvetande helt försvinner. Frågan är om det är ett önskvärt resultat sett ur människornas synvinkel, och om Claire är den första av hans assistenter som överlever.

Omdöme: Gillar den här boken. Man fick reda på ganska mycket om vampyrerna, deras omänsklighet och hur det kom sig att de hamnade i Morganville. Vad det innebär att vara skyddad får man också reda på och med tanke på det så tycker jag väl att motståndsgruppen som vill ha bort vampyrerna borde vara mycket större. Måste säga att jag gillar scenerna när Claire och Shane hånglar, tycker den där första tiden när man inte kan hålla händerna borta beskrivs bra, men är samtidigt glad att de inte har sex, hade inte velat läsa lika ingående om det. Irriterar mig lite på Claire i boken, så otroligt väluppfostrad och godhjärtad, även mot de som är hemska mot henne. Shane tappar också pluspoäng när han surar större delen av boken. När jag skrev inlägget om förra boken så undrade jag om en vanlig person verkligen kan ha makten att förmå andra att våldta någon, men en drogad tjej i ett rum med flera killar dyker upp här också, så fenomenet är kanske mer utbrett än vad jag inbillar mig eller så är det Caine som har det som tema.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)