måndag 10 februari 2014

Tematrio: Söstra mi

I Lyrans tematrio den här veckan är temat syskon i böcker. Finns ju ganska många, men har till slut begränsat mig till en trio.
  • A Song of Ice and Fire (Game of Thrones-serien) av George R.R. Martin. Undrar hur många tematrios jag kan passa ihop med den här serien, känns som den är med ganska ofta :) Där finns de 6 syskonen Stark/Snow, men eftersom de oftast är på vitt skilda platser så är inte de anledningen till att serien kom med på listan. De vuxna syskonen Lannister däremot - syskonrelationer fyllda med starka känslor av kärlek, hat och svek. Mycket underhållande läsning!
  • Tell the Wolves I'm Home (Låt vargarna komma) av Carol Rifke Brunt. June och hennes syster Gretas relation har gått från att vara väldigt nära till att bli fylld av misstro när Greta blir en ganska jävlig storasyster. I boken får man reda på varför relationen utvecklats som den gjort. Relationen mellan mamman och hennes bror utforskas också, och där är svartsjuka ett stort inslag. En mycket bra bok! Här finns en kort dialog mellan June och Greta.
  • Sju jävligt långa dagar av Jonathan Tropper. Handlar om Judd som hittar sin fru till sängs med hans chef. Kort efter det dör hans pappa och han och hans tre syskon beger sig till föräldrahemmet för att sitta shiva (judisk begravningstradition). Sju dagar tillsammans, stor skillnad mot de korta middagar de brukar ha. Fullt med dolda känslor och gamla obearbetade händelser kommer upp till ytan. En rolig bok, full med giftiga repliker och dråpliga iakttagelser, men också känslosam.

22 kommentarer:

  1. Håller på med A Song of Ice and Fire själv, och som du säker, väldigt bra läsning!
    De andra tipsen har jag inte läst, men hört talas om böckerna, blir nyfiken nu när du berättar!
    Tack för tipsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rekommenderar dem varmt båda två, Tell the Wolves I'm Home var en av de bästa böcker jag läste förra året (wink, wink, nudge, nudge...)

      Radera
  2. Har inte läst någon av dessa tre böcker. Min att-läsa-lista är snart längre än tomtens önskelista i Kalles Jul.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har också det (roliga) problemet. Mer tid är vad som fattas :)

      Radera
  3. A Song of Ice and Fire har platsat i flera tematrios på sistone. Så bra böcker dessutom.

    SvaraRadera
  4. Intressantare syskonskap än Lannisters får man ju leta efter! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elleer hur? Samtidigt som man är glad att ens egen syskonrelation ser helt annorlunda ut :)

      Radera
  5. Har blivit tipsad om Sju jävligt långa dagar och är jättesugen på den. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul, hoppas den går hem hos dig med :)

      Radera
  6. Ja, syskonen Lannisters relationer sinsemellan är ju minst sagt speciella ;). Hoppas verkligen han får klart den där serien någon gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har gått så långt att jag börjat bli irriterad varje gång jag ser honom i intervjuer, varför slösar han tid på det när han borde skriva? :) Kanske inte är helt rättvist...

      Radera
  7. Svar
    1. Är mycket förtjust i Sju jävligt långa dagar och One Last Thing Before I Go (Fördelarna med en kollaps), men inte lika mycket i Boken om Joe och Konsten att tala med en änkling. De är fortfarande okej, men inte i topp tycker jag.

      Radera
  8. Troppers böcker tänkte jag inte på. De handlar ju ofta om familjen, bra tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och ju giftigare de är mot varandra desto roligare tycker jag det är :)

      Radera
  9. Ja så klart. I A song of Ice and Fire finns det ju syskon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ganska många intressanta syskonrelationer förutom Lannister. Theon och Asha, bröderna Baratheon, Loras och Margaery Tyrell, Daenarys och Viserys, sandormarna Martell... Som jag gillar den serien :)

      Radera
  10. Låt vargarna komma var jag nära på att beställa nu. Men med bokrean som närmar sig kanske jag ska avhålla mig från att beställa böcker...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låt vargarna komma är är ganska ny på svenska, men man vet ju aldrig. Själv beställer jag mest från biblioteket :)

      Radera
  11. ASOIAF är den enda jag läst, men de är ju jättebra såklart

    SvaraRadera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)