onsdag 19 februari 2014

Glass Houses: första boken om Morganvilles vampyrer

Glass Houses
Bild lånad från adlibris
Glass Houses av Rachel Caine handlar om Claire som börjar på college i Morganville, en stad som styrs av vampyrer. De har delat upp människorna sinsemellan, familjer har sina beskyddare som de donerar blod till och collegestudenterna är vampyrernas möjlighet att ha lite extra roligt. Claire blir trakasserad av några av de andra studenterna på elevhemmet och tvingas hyra ett rum i ett gammalt hus. Ingen i huset står under vampyrbeskydd och när en vampyr intresserar sig för Claire (eller hennes blod) går det mesta ganska illa.

Omdöme: Den här har stått oläst ganska länge i hyllan innan jag nu läste den för att nå mitt mål med en hyllvärmare i månaden. Är riktigt glad att jag hade det som målsättning för annars hade det nog gått ett tag till vilket hade varit synd, för det är kul läsning. Det är framför allt karaktärerna jag gillar, de är lätta att tycka om, ett gäng trevliga ungdomar som slänger lite käft och tar hand om varandra. Feel-good! Vampyrerna har inte varit med så mycket, får se vad jag tycker om den här versionen av varelserna i senare böcker. Jag gillar också kärlekshistorien mellan Claire och X (inga spoilers här...). Den får ta lite tid på sig och sedan när den väl är ett faktum ägnas ändå mer uppmärksamhet åt den stora striden. Något som kanske låter självklart, men som tyvärr inte alltid är det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)