måndag 30 september 2013

Tag: Reading Habits

Blev taggad av Sara pepparkaka att skriva om läsvanor, så här kommer en liten redogörelse om mina:

1. Har du en speciell plats hemma där du brukar läsa?
Reclinern (med gung och fotstöd) har tagit över tronen från soffan som tidigare var den självklara platsen

2. Bokmärke eller random papperslapp?
Köper fina bokmärken ibland, men använder dem sällan, det brukar bli vilken liten papperslapp som helst. Har jag ingen till hands så försöker jag memorera sidnumret, brukar gå ganska bra. 

3. Kan du sluta läsa när som helst eller måste du sluta efter ett kapitel eller ett visst antal sidor?
Klart det känns bra att sluta just vid kapitel, men oftast blir det att jag slutar vid ett nytt stycke när bussresan är slut eller jag kommer fram till kassan.

4. Äter eller dricker du något när du läser?
Jepp. Båda två. Ofta. Det är ett litet problem det där, okynnesätning.

5. Brukar du lyssna på musik eller ha på tv:n när du läser?
Musik nej, blir distraherad när jag börjar sjunga med. Tv:n står på ibland, mest för att jag kan börja läsa i en reklampaus och sedan fortsätter att läsa för att boken är bättre än programmet. 

6. En bok i taget eller flera samtidigt?
Sedan en månad tillbaka läser jag två samtidigt. Det var då min älskade läsplatta öppnades så den har jag i väskan och så har jag en pappersbok hemma. 

7. Läsa hemma eller överallt?
Överallt. På busshållplatsen, på bussen, i kassakön (har ingen ångest över julklappsshoppingen längre), om jag tar en snabblunch själv på stan. Tog fram boken på krogen en gång när hela övriga sällskapet skulle på toaletten, det var lite provocerande för vissa...

8. Läsa högt eller tyst i huvudet?
Tyst. När jag läste engelska förra året passade jag på att läsa högt och öva uttal ibland, men nu är poängen tagna och ambitionsnivån lägre.

9. Hoppar du fram i boken eller hoppar du över stycken?
Egentligen inte. Kan ibland hoppa över dikter, sånger och sådant (Sagan om ringen) som tagits med, men handlingen läser jag. Det kan hända att jag skummar däremot om jag inte tycker att det är så himla bra, eller om beskrivningarna är väldigt långa.

10. Bryta rygg eller inte?
Inte. Har många favoriter som ser olästa ut :)

11. Skriver du i böcker?
Nej. Inte när jag pluggar heller, fungerar bättre att anteckna vid sidan av för mig.

12. Vilka taggar du?
Är ju många som har svarat på den här nu, men håller tummarna för att de här är sugna:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)