söndag 13 oktober 2013

Hur mycket får man ändra boken när man filmar?

Det satt jag och funderade på när jag såg True Blood på gammelteven. I de två första programmen av säsong 5 har jag bara sett en sak (Sookie skjuter Debbie) som någorlunda stämmer överens med bokserien, om än vid fel tidpunkt. Det är samma personer som i böckerna, men handlingen påminner inte ens litegrann om dem. Jag förstår inte varför man köper rättigheterna till böcker, ganska bra sådana dessutom, om man sedan totalt bortser från vad som står i dem?

Hade inte producenten Alan Ball kunnat närma sig författaren Charlaine Harris med ett förslag typ: "Jag vill köpa din idé om vampyrer som kommit ut ur kistan och en telepatisk servitris som förälskar sig i en av dem, men vill kunna bestämma handlingen som jag vill. Självklart döper jag dem till något annat."

Jag kan förstå att man ibland tvingas göra förändringar från källmaterialet: utseende, att två personer slås ihop till en för att underlätta för tittarna, att man utelämnar en del av storylinen som känns ovidkommande, att man lägger till dialoger som förklarar saker som nämns av berättaren i boken etc. men jag tycker inte det är rätt vare sig mot författaren eller läsarna att ändra på den övergripande handlingen till något som författaren aldrig har avsett. Ibland t.o.m. tvärtemot vad som står. Jag tror att det som stör mig mest är att i min fantasi så utspelar sig scener där författarna firar filmkontrakt med att skåla i champagne och ringa runt till familj och vänner i ett glädjerus och när de sedan bänkar sig framför skärmen så är det någon som tagit deras skötebarn och ändrat om till oigenkännlighet... och i fallet med True Blood något mycket sämre.


En oordnad lista på några av felaktigheterna jag sett i de två programmen jämfört med böckerna:
  • Bill och Eric fängslas av vampyrmyndigheter. Vad då för vampyrmyndighet? Kungligheterna regerar.
  • Jessica har vilda partyn i residenset. Jessica finns inte.
  • Tara är en f.d. wrestlare som blir vampyr. Nej, Tara har en liten chic klädbutik.
  • Pam är svartsjuk på Sookie. De är vänner och Pam är en av dem som hejar mest på Eric och Sookie som par.
  • Russel Edgington är en psykotisk vampyr som överheten vill döda. Hmm. Fåfänge Edgington blir lyckligt gift.
  • Pam har ett förflutet som bordellmamma. Inte riktigt, hon var en viktoriansk hemmadotter.
  • Jason är snut. Näppeligen så. Han är inte så smart.
  • Bill är kung. Nej, långt därifrån. Däremot är han en liten kassako...
  • Lafayette sörjer sin döde pojkvän. Lafayette är tyvärr död sedan länge.
  • Andy Bellefleur missbrukar V. Näpp, han skyr övernaturliga och lagvidriga saker. Inte dejtar han en häxa heller.
  • Luna har en dotter. Skrivs inget om det i alla fall.
  • Dottern blir varulv vid ca 7 år ålder. Förändringen kommer inte förrän i puberteten, och bara från renrasiga par.
  • Pam gör någon till vampyr. Nej, hon ansöker om lov, men nekas.
  • Jason och Hoyt är ovänner. Näpp, bästisar även om de börjar växa ifrån varandra i de senare böckerna.
  • Flockledarens lik äts upp av föräldrarna. Äckligt.
  • Arlene har tre barn. Hon får inga fler efter Lisa och Cody.
  • Steve Newlin blir vampyr och kommer ut som gay. Varken eller.
  • Arlene och Terry blir ett par. Han är alldeles för ostabil för att hon ska ha ett längre förhållande med honom.
  • Eric har en "syster". Med tanke på vem hans skapare är i böckerna så är det en ganska omöjlig tanke. 
  • Vampyrerna har en egen religion med en ganska lam nattvard. Gillar idén, men nej. Däremot finns det gott om vampyrer som ser människor som pratande mat.
Helt riktigt, de lysande händerna finns inte heller i böckerna, telepatin räcker gott och väl.

4 kommentarer:

  1. Som TV-serien Bones, baserad på Kathy Reischs (tror jag hon heter) böcker, det enda som stämmer med dem är att det är en antropolog och en FBI agent allt annat är nytt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då känns det ju som att de bara åker snålskjuts på författaren :(

      Radera
  2. Håller med. Men jag har valt att se filmerna som en helt annan serie, de har som du säger inget annat än vissa av karaktärerna gemensamt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gjorde jag i början, som att det var 1+1=3, men nu tycker jag mest synd om författaren som har skapat en helt annan värld och så kan folk tro att hon ligger bakom det där... Jag hade i alla fall stört mig om jag hade skrivit en helt annan typ av historia.

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)