onsdag 25 januari 2017

Störst av allt: Malin Persson Giolito

 (e-bok)
Bild lånad från bokus,
finns också adlibris
Störst av allt är Giolitos omskrivna bok om en skolskjutning i Sverige. När boken börjar träffar vi Maja som berättar om vad som hänt och hur det kan komma sig att hon var där, men var den enda i rummet som undkom oskadd. Det är en stark berättelse om överklasstjejen Maja som faller handlöst för Sebastian, son till en av de mest inflytelserika männen i Sverige. I klassen hon går i blandas de från Östermalm med flyktingar och förortsungar.

Tankar: Det här är en bra, välskriven bok, men jag faller inte handlöst. Jag kan tro på händelseförloppet som beskrivs och jag gillar hur man genom boken växlar mellan att tro och misstro Majas berättelse, men jag har svårt att tycka om personerna. Det finns lite för många berättigade ungdomar där jag får för mycket droger och festande och för lite att tycka om. Men trovärdig är den absolut, bara inte helt för mig.

Jag kan se vissa likheter mellan den här och När hundarna kommer som jag också tyckte var välskriven, men hade ännu svårare att tycka om. Också i Störst av allt är det en ung tjej som offras, desto värre eftersom det i den här boken är motvilligt. Hon vill komma därifrån, men folk låtsas inte se tills det är försent.

2 kommentarer:

  1. Den här är jag fruktansvärt nyfiken på. Hoppas att den kommer på bokrean.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :)
      Annars är biblioteket extremt billigt + att jag gillar att man inte behöver skapa plats för dem man inte tycker så värst om :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)