måndag 23 januari 2017

Bokliga målsättningar inför 2017

Är inte riktigt i fas känner jag, men nu är det till slut dags att skriva ner mina bokliga små målsättningar för året. Jag försöker att ta det lugnt så att läsupplevelsen blir det som är viktigt, vill inte ha för många måsten som ligger på och förstör, men ibland är det svårt att låta bli. Som t.ex. årets kaosutmaning. Innan jag läste punkterna så var jag säker på att jag inte skulle delta i den typen av spridd pricka av-utmaning i år, men sen när jag såg att punkterna borde vara sådana att jag skulle klara de flesta av dem utan att tänka på det så... Jag är med.

Förra årets utmaning att läsa böcker av minst fyra författare från länder jag inte läst innan gick bra (det blev till slut sju) och det känns som ett alldeles lagom mål så jag tar det i år igen. Dessutom tänkte jag lägga till att läsa minst fyra klassiker under året. Det finns tre jag varit nyfiken på ett tag så de lutar det åt (Anne Franks dagbok, Mississippi och Kvinnor och äppelträd), och en fjärde lär väl inte vara något problem att hitta :)

Mias bokhörna har en stående månadsutmaning där man skriver om månadens bästa bok och det låter så positivt vinklat att jag vill vara med, vem vill inte prata om det bästa man nyss har läst, liksom? Sista målet är också ett skrivmål, och ett som har visat sig vara desto svårare för mig - att skriva om böckerna inom en vecka efter att jag läst dem. Ibland går det hur bra som helst, men oftast blir en rejäl hög liggande tills jag får fart en helg. Men när jag får det att funka så är det himla skönt, så jag ska fortsätta jobba på det.

Så, här är målsättningarna i korthet:
kaosutmaningen 2017
böcker från minst 4 nya länder
minst 4 klassiker
vara med på "Månadens bästa"
skriva om böckerna inom en vecka

Det ser väl ganska överkomligt ut? Jag hoppas det i alla fall.

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tycker med det, så här en dag senare :)

      Radera
  2. Låter som fina målsättningar. Håller starkt med att det är läsupplevelsen som ska vara den viktigaste =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur? Det är trist när det blir som ett jobb att läsa.

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)