lördag 28 januari 2017

Deep South: Nevada Barr

 (e-bok)
Bild lånad från bokus,
finns även på adlibris
Deep South handlar om min favoritparkvakt (numera en av mina favoritkaraktärer överhuvudtaget) Anna Pigeon. Hon har nu tagit steget till chefsställning, om än på låg nivå, och hennes nya arbetsplats är i parken Natchez Trace i Mississippi. En fattig delstat där rasmotsättningar och fördomar är påtagliga, liksom misogynismen. Påfundet med en kvinnlig chef, dessutom yankee, ses inte bara med misstänksamhet utan motarbetas aktivt. Inte blir det bättre av att Anna knappt har hunnit börja sitt nya jobb förrän en död tonårstjej hittas i parken med något som liknar en kkk-huva åtdragen över huvudet.

Tankar: Jättebra! Gillar Annas utveckling genom böckerna och att hon är socialt obekväm så ofta. Fallet är väl det minst viktiga i boken, men det funkar absolut och har en lösning som jag inte förutsåg. Som alltid är miljöskildringarna suveräna och jag tycker också om skildringen av samhället i södern. Det finns så mycket som känns exotiskt (och annat dessvärre hemtamt) - rednecks, öppen intolerans, fetma, alligatorer, förmultnelse, religiositet, besattheten vissa har för inbördeskriget och high schoolkulturen. Som att titta på film.
Bildresultat för natchez trace
Natchez Trace, bild lånad från National Park Service

4 kommentarer:

  1. jultomte eller parkvakt... verkar vara trevliga jobb

    SvaraRadera
    Svar
    1. Parkvakt (eller skogvaktare som jag kallade det) var ett av yrkena jag funderade på när jag var liten. Vet inte riktigt varifrån jag fick det, men troligtvis fanns det med i bakgrunden i en bok :)

      Radera
  2. Jag har läst två av de böcker som kommit i svensk översättning, Pumaspår och Stum rädsla. Den sistnämnda bara älskade jag. Anna Pigeon är grym och dessutom gillar jag deckare och thrillers som utspelas i vild natur, bland vilda djur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar verkligen Anna, kan se drag av mig själv i henne vilket kanske inte alltid är bra... :) Jag kommer väl fram till Stum rädsla så småningom, men försöker dra ut lite på dem för att ha dem kvar länge.

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)