tisdag 24 januari 2017

Truly Madly Guilty: Liane Moriarty

 (inbunden)
Bild lånad från bokus,
finns även adlibris
och snart svenska
Truly Madly Guilty handlar om tre familjer och hur en ödesdiger spontan barbeque påverkar deras liv. Berättelsen har många pov och utspelas i tre tidsplan - före, samma dag och efter barbequen. Medan man väntar på avslöjandet om vad som egentligen hände den där kvällen lär man känna de tre paren och deras relationer sinsemellan. Den mellan de livslånga vännerna Clementine och Erica var speciellt intressant att läsa om, fanns många motsägelsefulla känslor där.

Tankar: Tyckte om boken även om Moriarty har skrivit många som är bättre. Den här är inte lika rolig som flera av hennes tidigare böcker, men framför allt lider den lite av att vara för långdragen. Det är många sidor man får läsa innan man får reda på vad som hänt och det blir inte bättre av att Moriarty har "kommande avslöjande" som genomgående grepp genom boken om ganska många saker, det är inte bara vad som hände på barbequen som hintas om - och det blir alldeles för många saker som avslöjas med ett pyttelitet steg i taget. Efter ett tag blir det mer smått irriterande än spännande.

Lagren i Erica och Clementines relation och deras respektive dysfunktionella familjeliv gillar jag däremot helhjärtat. Så mycket som ligger gömt under ytan och saker som hände när de var små ligger fortfarande och skaver. Så, en helt okej bok, men jag tror att jag tyckt mer om den ifall den hade begränsats mer och berättats mer direkt.

4 kommentarer:

  1. Trots ditt lite ljumma omdöme, så blir jag riktigt nyfiken på den här :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en okej bok, men jag tycker minst om den här av dem jag läst av henne och jag har läst alla utom en...

      Radera
  2. Har beställt och väntar på att den skall komma hem. Blir intressant att se om vi tycker likadant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får väl hoppas att du tycker lite bättre om den (men det är en helt okej bok).

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)