söndag 11 december 2016

Westworld

Bildresultat för westworld
Kommer snart finnas
på bl.a. cdon




Har upptäckt Westworld på Hbo och såg första och hittills enda säsongen, nästa kommer 2018, på tre kvällar. Den är så bra! Westworld är en nöjespark där man kan uppleva exempelvis vilda västern och samtidigt få chans att göra saker man annars bara fantiserar om, som att vara med i en duell, råna en farm eller varför inte våldta farmens dottern, utan att man nödvändigtvis behöver känna sig som ett svin eftersom värdarna som befolkar parken är maskiner. Visserligen ruggigt människolika, men ändå maskiner vars minnen nollställs med jämna mellanrum så att deras tramatiska erfarenheter raderas. Men efter en uppdatering som får värdarna att drömma börjar en del av dem att få minnesbilder från tidigare händelser och de börjar bli oberäkneliga. Människorna som styr parken börjar oroa sig för att scriptet som förbjuder dem att skada de mänskliga gästerna inte ska hålla.

Man får följa både värdar, gäster och anställda i parken och det blir en komplex storyline genom avsnitten. Några söker en labyrint som ska gömma sig i parken, några tror att skaparen av parken har dolda motiv och frågan vad som hände med skaparens första kompanjon är det ingen som riktigt vet svaret på. 

Serien kräver uppmärksamhet, sista avsnittet har jag sett om för att få allt klart för mig. Jag kan tycka att episoderna i mitten drar ut lite, men jag tycker ändå att lägstanivån är väldigt hög. Skådespelarna är fantastiska, köper dem allihop. Den enda svagheten jag upplever är hur jag inte riktigt känner med någon av karaktärerna - de som man har anledning att känna för är oftast maskinerna, och trots deras pågående uppvaknande så är de maskiner och jag har svårt att på riktigt engagera mig i dem. Tycker absolut att du ska ge serien en chans om du har möjlighet, jag hade som sagt svårt att slita mig :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)