lördag 12 november 2016

The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian: Sherman Alexie

The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian (inbunden)
Bild lånad från bokus,
finns också adlibris
och översatt till svenska
The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian är en dagboksskildring från en kille, Junior, som bor i ett fattigt indianreservat med alkoholiserade föräldrar. Han har en enda kompis och blir ofta påhoppad av andra, vilket skulle kunna bli farligt på grund av hans medfödda hjärnskada.

Han drömmer om att göra karriär som serietecknare så att han kan lämna reservatet, och efter en incident i början av hans första termin på high school kommer lämnandet tidigare än han vågat drömma om när han byter till den "vita" skolan inne i stan. Livet blir inte så lätt där heller, han är den ende indianen där och kan inte koderna för hur han ska bete sig. Inte blir det bättre av att de andra i reservatet, inklusive den ende kompisen, ser honom som förrädare.

Tankar: Det här blev något av ett nja för mig. Trots fattigdom, ensamhet, alkoholism, mobbing och dödsfall så grips jag inte av historien. I skrivsättet påminner den mig om andra fiktiva unga killars dagböcker (Dagbok för alla mina fans, Me, Earl and the Dying GirlThe Curious Incident of the Dog in the Night-TimeWonder) och känns som försök att skriva ungt och inte för målande. De har också gemensamt att de har en huvudperson som har problem, men som beskriver dem humoristiskt. Men jag hade som sagt önskat att jag blivit mer berörd.

Till det som tilltalar är att det är en intressant bit av Usa som skildras, inte ofta jag läser om hur ursprungsbefolkningen har det idag. Boken pryds av teckningar från den fiktive Junior vilket också det är lite småtrevligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)