måndag 14 november 2016

Stjärndamm: Lars Wilderäng

Stjärndamm (e-bok)
Bild lånad från bokus,
finns också på adlibris
Stjärndamm är den avslutande delen i Wilderängs trilogi om vad som händer när all elektronik slutar fungera. I Stjärndamm har det hunnit gå tio år och ett slags vardag har infunnit sig, med byteshandel och beskattning mot beskydd. Varor från före är högvilt. Men så kommer då "stjärndammet" och de som nås av det blir som zombies och blodtörstiga dessutom.

En liten grupp söker tillflykt på Carlstens fästning och man funderar på om man kanske borde söka sig långt därifrån, till där dammet inte fallit. Det blir en lång och nedslående resa och till sist bryr man sig inte så mycket om att överleva, så länge de som orsakat det hela inte vinner.

Tankar: Spännande och snabb bok. Min favorit i serien är den första, Stjärnklart, som jag tycker slår de andra med hästlängder, men jag tyckte bättre om den här än mellanboken. Varelserna som ligger bakom presenterades mer i den här och jag tycker de var en intressant fantasieggande skapelse. Jag tyckte också om hur deras påverkan gav människor zombie- alternativt vampyrliknande drag. De mänskliga karaktärerna är fortfarande, efter tre böcker, lite för anonyma för mig, jag vet i de flesta fall mer om vad de gör än vem de är. Vet inte riktigt hur jag känner för slutet, men ganska oväntat var det...

2 kommentarer:

  1. Jag tyckte också bäst om första boken mest för tankarna den väckte. Andra och sista boken var inte lika intressanta och jag erkänner att jag skumläste ganska mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att ha hittat en like, har läst ganska många som tycker tvärtom. Men funderade mycket riktigt på hur jag skulle reagerat i första boken, kom fram till att jag nog skulle ha varit en av de där som hoppade från en bro...

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)