fredag 25 november 2016

A Game of Thrones: George R.R. Martin

A Game of Thrones (häftad)
Bild lånad från bokus,
finns också adlibris
och översatta till svenska




Fick Game of Thrones-abstinens efter att ha sett säsong 6 av serien på Hbo, och bestämde mig för att återbesöka bokserien. För att göra det lite nytt lyssnade jag den här gången :) I första boken av serien så har kungens hand (närmsta medhjälpare) dött, ryktet säger att han mördats, och kungen erbjuder sin gamle kompis Ned Stark tjänsten. Ned är egentligen inte alls intresserad, men plikten framför allt så han drar iväg till huvudstaden med flera av sina barn. Han har inte hunnit arbeta så länge innan han får nys på varför den förre handen bragdes om livet, men innan han hinner diskutera saken med kungen så dör denne i en jaktolycka. Efter hans död finns en tron ledig och åtminstone fyra personer som vill göra anspråk på den. Det här är en av trådarna, i boken finns det otaliga där olika karaktärer ofta finns på olika platser eller ser olika på sakerna som inträffar.

Tankar: Så bra bok! Gillar myllret av karaktärer, som de allra flesta inte är självklart goda eller onda och gillar hur kampen om tronen spänner över och bortom riket. Miljöskildringarna är ibland är lite väl ingående, men de planterar levande bilder på näthinnan. 

Jag är glad att jag hade grepp om historien innan jag började lyssna, tror det hade varit svårt att hänga med i ljudboken annars för det kan gå lång tid mellan en karaktärs olika kapitel. I bokform är det lite lättare att bläddra tillbaka om det är något man vill påminna sig om. Nackdelen med att veta vad som ska hända är att det konstigt nog gör läsningen mer ångestfylld. Nu vet jag vilka fruktansvärda följder en del beslut får och sitter där med hjärtat i halsgropen långt innan saker verkligen inträffar.

Precis som när jag läste själv (eller såg på tv för den delen) finns det vissa karaktärers kapitel som är som små karameller när de dyker upp, som Tyrion, Daenarys, Arya och Jon och andra (lady Catherine, sir Davos och Stannis) som jag gärna hade hoppat över. Uppläsaren gör ett bra jobb, förutom med Tyrion som låter som en fin liten brittisk lord.

2 kommentarer:

  1. Jag läste första boken efter att ha sett serien. Gillade den mycket. Har inte hunnit läsa resterande böcker ännu, men det blir framöver :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att ha lite kvar. Jag väntar uppgivet på att nästa bok ska bli klar, har väntat några år nu...

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)