måndag 27 juli 2015

Shakespeare's Trollop: Charlaine Harris

Shakespeare's Trollop
Bild lånad från adlibris
Shakespeare's Trollop är den fjärde och näst sista delen i serien om Lily Bard. Lily hittar det nakna och skändade liket av en ung kvinna och det, tillsammans med att hon börjat öppna sig för omvärlden efter sin egen våldtäkt några år tidigare, får henne att börja titta närmare på sitt liv, liksom det av den avlidna. Det är i mycket en bok som handlar om vad som rör sig i Lilys huvud oavsett om det handlar om hennes personliga liv och nya sårbarhet eller om vad som kan ha hänt den unga kvinnan och, kanske framför allt, varför det hände just henne.

Jag har sett omdömen om den här boken där Harris anklagas för slut shaming, den avlidna hade ett aktivt sexliv med många partners innan hon dog. Det står väl aldrig att hon får skylla sig själv, mer att det var en tidsfråga innan det inträffade något. Jag stör mig nog mer på att anledningen till hennes utlevnad hela tiden beskrivs som låg självkänsla och bekräftelsebehov, att bara tycka om sex verkar inte finnas med som möjlig förklaring. Men jag kan förstå att Lily som fortfarande påverkas så mycket av sin egen våldtäkt reagerar på att man tar vad hon tycker är onödiga risker, det känns i linje med hennes personlighet.

Jag tycker om boken. Jag gillar Lily och jag tycker att den personlighetsutveckling hon haft genom böckerna känns trovärdig. Och att läsa om det amerikanska småstadslivet med sina olika typer är alltid intressant :) Det är många tillbakablickar och mycket grubblande för Lily förståligt nog, men jag skulle önska att även rasproblematiken som var så närvarande för ett par böcker sedan hade följts upp, känns inte helt logiskt att allt det skulle dö så plötsligt även om huvudpersonerna bakom uppviglandet försvann, det fanns ju en stor tyst massa som gömde sig där bakom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)