lördag 3 maj 2014

Shift: den bästa dystopin jag har läst

Shift (Wool II)
Bild lånad från adlibris
Shift av Hugh Howey är fortsättningen på hans dystopi Wool, även om det mesta av boken utspelar sig innan den. Shift är indelad i tre delar och i varje del växlar kapitelberättarna mellan olika personer, platser och årtal. I första delen mellan året 2049, när planerna på hur mänskligheten ska överleva dras upp i Washington och där får vi följa en ganska aningslös Donald (eller så kanske han bara inte vill inse vad han dras med i) och dels drygt 60 år senare när Troy vaknar upp från djupfrysning för att arbeta sitt första skift. Det här att man fryser ned människorna mellan skiften gör att berättelsen smidigt kan flyttas till de mer avgörande perioderna.

Omdöme: En suverän bok!! Den är så skickligt upplagd och att få läsa en dystopi där man får se hur samhället förändras och planerna bakom det nya samhällsbygget... det kan inte bli bättre. Vissa saker som jag störde mig på i början, som att bara männen väcktes upp för sina arbetsrundor medan kvinnorna fick vila i fred (typ Hallå, kvinnor kan mer än att bara förvaras som bihang till sina män) blev alldeles logiskt i slutet det med, det finns någon som har planerat för allt. Vet ju dessutom från förra boken att livet ser mer jämställt ut på andra platser. En bit in i boken så utspelar sig vissa händelser som var med i Wool, fast ur helt andra synvinklar... skickligt, mycket skickligt. Märker att det är svårt att skriva om den här, den är så fruktansvärt bra och jag vill inte förstöra något genom att spoila, men läs den! Utan tvekan den bästa dystopiserie jag läst, med trovärdiga personer och en mycket genomtänkt bakgrund.

Här finns ett litet smakprov från prologen.

3 kommentarer:

  1. Tack för recensionen, beställt just denna boken efter läst wool :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Är du det minsta lik mig så kommer du att bli nöjd 😊

      Radera
    2. Kul! Är du det minsta lik mig så kommer du att bli nöjd 😊

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)