torsdag 1 maj 2014

Läsmånad: april

Har haft en bra läsmånad, både mängd- och innehållsmässigt. Snittade på 200 sidor om dagen och avslutade månaden med att läsa en novell av Charlaine Harris (gillar hennes böcker, men konstaterar återigen att noveller inte tillhör hennes starka sida) för att komma över 6000 sidor, ibland blir man lite fixerad... Dystopin Shift blev utan tvekan månadens bästa bok, tätt följd av den historiska romanen Innocent Traitor som fick mig att beställa hem både tv-serien The Tudors och filmen Lady Jane. Andra riktigt bra var Ru och The Man of my Dreams, den sistnämnde fick mig att hylla mitt beslut att ha hyllvärmarutmaning - vilka bra böcker som finns olästa här hemma!

Jag började på fem nya serier, varav jag lade ner fyra efter första boken: Lament, Ondskans pris, The Eyre Affair och Full Speed (den sista var inte först ut i serien, men den första av serien jag läste). Den femte nya serien, Delirium, startade inte helt övertygande, men del två och tre tyckte jag om. Jag läste också vidare på siloserien (Shift), deckarna om Irene Huss (I skydd av skuggorna) och avslutade The Maze Runner med boken The Death Cure - tre serier som jag gillar :)

Två tredjedelar av författarna är amerikaner och lika stor andel är kvinnor. Svettades en del över om jag skulle placera Kim Thúy som kanadensare eller vietnames, vill ju gärna utöka läskartan med en asiatisk författare... Tre författare som jag läste för första gången och som jag troligtvis inte kommer läsa något mer av är Jasper Fforde, David Safier och Set Mattsson. Däremot gav nykomlingarna Kim Thúy, Alison Weir och Lauren Oliver mersmak.

Bloggandet går sådär. Upptäckte i mitten på månaden att jag hade 15 inlägg att skriva, arbetade ner mig till nio i kö och slappande av bara för att se siffran öka till 13 igen. För tillfället har jag 10 inlägg som ska skrivas om böcker jag läst eller biofilm jag sett och det tänkte jag ska vara gjort innan helgen är slut. Nästa månad ska jag verkligen försöka skriva mer direkt om böckerna, men tycker det är svårt ibland, en del böcker behöver bearbetas klart innan jag skriver. Men att ha mer än en handfull på vänt känns ju bara löjligt.

Statistik:
Lästa sidor: 6003                                                 Lästa böcker: 17 (1 ljud), noveller: 1
Böcker på svenska: 4 , engelska: 13                   Böcker skrivna av kvinnor: 11, män: 6
Nya författare för mig: 7                                      Antal länder: 5
11 böcker skrivna av amerikanska författare
2 böcker skrivna av brittiska författare
2 böcker skrivna av svenska författare
1 bok vardera skriven av författare från Tyskland och Vietnam

Utmaningar:
Läsutmaningen: 9
Kaosutmaningen 2.0: 3               
Författartolvan: 4
Hyllvärmare: 1

Böcker:
N.  If I had a Hammer - Charlaine Harris (novell)
17. Ru - Kim Thúy
16. Ondskans pris - Set Mattsson (ljudbok)  -månadsbesvikelse-
15. The Eyre Affair - Jasper Fforde
14. Delirium Stories: Hana, Annabel & Raven - Lauren Oliver
13. Requiem - Lauren Oliver
12. Pandemonium - Lauren Oliver
11. Innocent Traitor - Alison Weir  *månadsfavorit*
10. The Man of my Dreams - Curtis Sittenfeld
9.   Lament - Maggie Stiefvater  -månadsbesvikelse-
8.   Full Speed - Janet Evanovich & Charlotte Hughes
7.   I skydd av skuggorna - Helene Tursten
6.   Shift - Hugh Howey  *månadsfavorit*
5.   Delirium - Lauren Oliver
4.   Eleanor & Park - Rainbow Rowell
3.   The Death Cure - James Dashner
2.   Dålig karma - David Safier
1.   Every Day - David Levithan

Film:

Lånaren Arrietty på bio med klassen, tyckte om!
Alla fem Twilightfilmerna när de sändes på tv i påskveckan.
Och Jane Eyre inför läsningen av The Eyre Affair, också på tv, mycket bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)