söndag 18 maj 2014

Tag: Bump in the Night

Hittade en tag som jag missat hos Monica, men som jag väldigt gärna vill svara på. Den är tydligen inte helt färsk vilket kan vara ett problem när det gäller taggar (däremot sällan för böcker) så jag taggar inte heller vidare den, men det är ju inget som hindrar från att svara själv om man vill :) 


Vad är din favorit när det kommer till övernaturliga väsen att läsa om?
Vampyrer. Så länge de håller sig inom rimlighetens gräns, de i Fevre Dreams skulle t.ex. kunna vara på riktigt.

Vilken scen (från vilken bok som helst) är din mardröm att vara med om?
Råttbur med glödande kol på magen a lá 1984 eller Clash of Kings (tror jag, det var i en av Game of Thrones-böckerna i alla fall).


Om du skulle besöka en läskig setting/plats i en bok: Vilken skulle du besöka och varför?
Väljer en mindre läskig plats, är inte vidare modig. Men vampyrbaren Fangtasia, som har som affärsidé att visa upp vampyrer för sådana som vill ha en liten kick, som turister till exempel. Då skulle jag kanske få se Eric Northman och Pam dessutom :D

Vilken bok var så tråkig att du nästan somnade i en evighet när du läste den?
Ondskans pris av Set Mattsson. Så omständliga beskrivningar, så mycket folk och så många fall efter varandra. Gääääsp!

Vilken bok skulle du kunna riva ut några sidor ur för att göra den bättre?
The Fellowship of the Ring av J J R Tolkien (svor jag i kyrkan nu?). Delarna om Tom Bombadill förstod jag aldrig riktigt vad de hade med historien att göra. Finns en del annat som också skulle kunna skäras lite i den trilogin också...

Vilken elak karaktär skulle du vilja förvandla från ond till god?
Tror det skulle förstöra ganska många böcker? Vad vore Bröderna Lejonhjärta utan Tengil, Game of Thrones utan Joffrey eller Harry Potter utan Voldemort (ja, jag vågar säga hans namn). Det blir ju mest bara blommor och blad kvar och det blir ju en helt annan typ av bok.

Vilken är din favoritvampyr? 
Eric Northman. Inte bara min drömvampyr, men nära nog min drömman dessutom :) Pam Ravenscroft gillar jag också, så härligt cyniskt skal. Båda från The Sookie Stackhouse Novels.

Vilken är din favoritvarulv?
Professor Lupin från Harry Potter är svår att slå.

Vilken är din favorithäxa?
Linnea Wallin, Cirkeln.

Vilket är ditt favoritmonster?
Hagrids halvbror, Graup.

Vilket är ditt favoritspöke?
Får blir mer Harry Potter: Blodige Baronen. (Spöken är inte jättevanliga i mina andra böcker.)

Vem är din favoritmördare?
Kevin, i Vi måste prata om Kevin. Inte för att han är speciellt charmig, men det är en suverän bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)