onsdag 14 maj 2014

The Eyre Affair: en absurd skröna

The Eyre Affair
Bild lånad från adlibris
The Eyre Affair av Jasper Fforde utspelar sig i England, där historiska händelser inte gått så som vi vet nu och med andra upplösningar så har en annan verklighet kommit till stånd. Bland annat så är England fortfarande upptaget av Krimkriget och Wales är ett eget land. Samhället har stor respekt för litteratur och det diskuteras mycket om vilka poeter som är bättre, om Shakespeare verkligen låg bakom de verk han sägs ha skrivit och det usla slutet på Jane Eyre (det är ett annat slut i den verkligheten). Folk byter namn till sina favoritförfattare i sådana mängder att populära namn behöver följas av ett intatuerat nummer för att hålla isär dem och det finns Will-omater på gatorna där dockan inuti deklamerar en snutt ur en shakespearepjäs om man stoppar in ett mynt (en suverän idé!).

I det här samhället finns förutom vanliga polisen också flera avdelningar med Special Operations, SO. Det finns de som tar hand om varulvar och vampyrer, de som har hand om tidsförskjutningar och tidsresor och de som har hand om litteratur. Till den sistnämnda avdelningen hör agenten Thursday Next. Hon blir inblandad i ett fall med ett stulet dickensmanuskript där förövaren sedan helt sonika kidnappar och mördar en av karaktärerna och sedan kräver lösensumma för att inte göra om det med en ny text.

Omdöme: Det här är en bok som jag setts höjts till skyarna, men jag hade ganska svårt för den. Jag gillar egentligen upplägget med det alternativa England och litteraturens inflytande och hur historiska händelser påverkat samhället annorlunda, men det dras så väldigt långt att jag tröttnar. Krimkrigets för- och nackdelar och vem som låg bakom Lady Macbeth är intressant i teorin, men jag tycker det blir för pladdrigt, jag uppskattar mer de små detaljerna som Will-omaterna och drontarna. Den här absurda världen påminner mig lite om Liftarens guide till galaxen och jag hade ganska svårt för den med. Dessutom undrar jag lite varför man inte bara använder tidspoliserna till att lösa brotten, de borde ju kunna se till att vara i rätt tid och plats för att förhindra brott. De bitar som jag tycker bäst om är de som handlar om Thursdays egna liv med pojkvänsproblem och tillbakaflyttandet till uppväxtstaden och de där Jane Eyre och Rochester får ta plats, alltså de mer persondrivna delarna av boken.

Här finns ett inlägg jag skrev från ganska tidigt i boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)