fredag 14 augusti 2015

Rivers of London: Ben Aaronvitch

Rivers of London
Bild  lånad från adlibris
Rivers of London är första delen i en serie och handlar om Peter Grant, en ganska nybakad polis som efter två år som fotpolis där han blivit utskälld, spottad och spydd på ser fram emot att omplaceras. Någon natt innan han ska få sin placering vaktar han en brottsplats och ett vittne som sett allt tar kontakt med honom. Enda problemet är att vittnet är ett spöke.

Peter hamnar på en liten specialenhet som handskas med saker andra inte ser och försöker lösa fallet med att något tar kroppar i besittning och får dem gå bärsärkagång. Det är också oroligt bland Londons flodandar när guden och gudinnan av Thames bråkar om sina revir.

Omdöme: Det är en bok med lite väl många inslag och en ganska rörig mytologi, men magin är logisk vilket är skönt. Det är trevligt att man för en gångs skull får följa en nästan helt ny polis och texten har ofta en ganska understated, lite torr humor som tilltalar. Jag är inte helt såld, men den är tillräckligt bra för att ge nästa bok i serien en chans.

2 kommentarer:

  1. Kände precis som du efter första boken men orkade tyvärr inte ens halvvägs genom del två.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Attans, det gjorde mig ju inte mer lässugen... Men bra att veta, då kan jag förbereda mig på att inte läsa klart den om jag skulle känna att det blir trögt, är dålig på att avsluta böcker i förtid i vanliga fall.

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)