torsdag 2 april 2015

Stjärnklart: Lars Wilderäng

Stjärnklart
Bild lånad från adlibris
Stjärnklart av Lars Wilderäng handlar om vad som händer i Sverige när elektroniska saker oförklarligt börjar gå sönder. Det börjar med en mobiltelefon här och där, men snart är det även datorer och bilar som inte startar, tåg som blir stående, internetsidor som inte kan nås och strömavbrott som avlöser varandra. Samtidigt sprider sig sega sommarförkylningar. Medan samhället mer eller mindre faller samman får vi följa en spridd skara människor, både vad gäller geografi, ålder och livssituation. Vissa av liven flätas samman, a la Short Breaks, andra inte.

Omdöme: Så himla bra! Gillade hur realistisk möjligheten av total kortslutning kändes och vilka förödande effekter som det skulle ha, att samhället är så otroligt sårbart och att civilisationen hos många bara är en tunn fernissa. Att det var så många personer inblandade tyckte jag också om, vissa karaktärer var mer intressanta än andra, men ingen var ointressant. Hur olika personerna reagerade var spännande att se - de som tog lagen i egna händer, de som försökte ordna ett fungerande samhälle och de som in i det sista väntade på myndigheterna - "nu är det väl dags att de gör någonting i alla fall..."

Tankar som återkom under läsningen var "undrar hur länge jag skulle klara mig hemma om något liknande skulle inträffa?" (ungefär en vecka om vattnet fortsätter fungera, ytterligare en om frysen mot all förmodan skulle ha ström, försvinner vattnet är jag ganska körd från start) och "hur skulle jag reagera om det blev så här/vem av personerna är jag mest lik?" (troligtvis den där som hoppar från bron innan det hela hunnit pågå alltför länge...). Det var också en bok som återkom som samtalsämne under läsningen, började berätta om den för de flesta jag träffade under perioden, men eftersom jag var den enda som hade läst den var det väl ett samtalsämne som jag hade roligast av... :)

Boken slutade med en ganska rejäl cliffhanger och möjlig förklaring till allt, ser fram emot nästa bok...

7 kommentarer:

  1. Ska läsas, spännande tema. Själv skulle jag vara helt lost om all teknik slogs ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag med, särskilt när man tänker på hur mycket teknik vi egentligen har runt oss, det är så mycket mer än bara det synliga som datorer och telefoner.

      Radera
  2. De där frågorna grubblade jag också över när jag läste den. Vad skulle jag själv gjort och hur länge klarar jag mig. Sambon och jag hade långa samtal kring detta faktiskt =) Jag hoppas verkligen att det kommer en fortsättning, även om denna bok kan stå för sig själv så bjuder den där cliffhangern in till en tvåa.

    SvaraRadera
  3. De där frågorna grubblade jag också över när jag läste den. Vad skulle jag själv gjort och hur länge klarar jag mig. Sambon och jag hade långa samtal kring detta faktiskt =) Jag hoppas verkligen att det kommer en fortsättning, även om denna bok kan stå för sig själv så bjuder den där cliffhangern in till en tvåa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar böcker som får en atttänka efter lite, även om jag inte ändrat något i verkligheten (inga jätteförråd eller sådant) :) Tror att det ska komma en fortsättning senare i år, men kommer inte ihåg var jag läste det någonstans så ta det med en nypa salt.

      Radera
  4. Den här funderar jag på att köpa till min sambo! Hade aldrig hört talas om boken eller författaren förrän en kollega tipsade om boken. Min kollega kom en dag till jobbet och var helt slut, då han hade läst en del av boken men sedan tvingats lägga den år sidan och ägna en del av natten åt att reflektera över hur han och sina familj skulle klara sig... Boken satte lite grillor i huvudet på honom, om man säger så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst sätter den igång funderingar :) En suverän bok, tycker det är en jättebra idé till present!

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)