lördag 12 mars 2016

The Husband's Secret: Liane Moriarty

The Husband's Secret (häftad)
Bild lånad från bokus,
finns även adlibris
och översatt till svenska
The Husband's Secret handlar om Cecilia som hittar ett brev på vinden, på utsidan står det "Öppnas i händelse av min död" skrivet med hennes makes handstil. Men hennes make är inte död, bara bortrest på affärsresa. Hon tänker ju absolut inte öppna brevet, men han blir väldigt konstig när hon nämner brevet i telefon och kommer hem flera dagar innan han egentligen väntas tillbaka. Det är något som inte stämmer.

I en annan del av Australien faller Tess lyckliga äktenskap i bitar när maken hittar en ny och hon flyr klentroget till sitt barndomshem tillsammans med deras son.

En tredje kvinna, Rachel, sörjer fortfarande sin döda dotter trots att det gått 20 år sedan hon dog och får på toppen av det reda på att hennes son ska flytta med hennes älskade barnbarn till New York. Så småningom börjar deras historier vävas in i varandras.

Tankar: En trevlig bok med karaktärer som är lätta både att tycka om och känna igen sig själv och andra i, troligtvis för att de alla har sina fel och egenheter. Humor blandas med starka känslor (mest hos karaktärerna, som läsare blir jag väl sällan jätteberörd), så fastän historien bitvis, särskilt Cecilias tråd, är förutsägbar så är det underhållande läsning även om den inte lär sätta några djupare spår. Big Little Lies av samma författare är strået vassare tycker jag.

4 kommentarer:

  1. Det här är en författare som jag är nyfiken på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är inte dum alls, jag har ofta roligt när jag läser henne. Hennes Big Little Lies släpps dessutom på svenska (om man föredrar det) i april :)

      Radera
  2. Låter väldigt intressant. Jag gillar böcker där flera öden vävs ihop och jag blir allt riktigt nyfiken på det där brevet ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte om den, men som sagt... Big Little Lies var ännu bättre :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)