tisdag 15 mars 2016

Sadako och de tusen papperstranorna: Eleanor Coerr

Sadako and the Thousand Paper Cranes
Bild lånad från adlibris, vill
man ha den på svenska verkar
biblioteket vara säkraste kortet
Så jag läste Sadako och de tusen papperstranorna för mina tredjeklassare och jisses vad svårt det var att läsa utan att börja gråta! Den handlar om Sadako som blir diagnostiserad med "atombombssjukan" eller leukemi när hon är tolv. Hon var två när atombomben släpptes över Hiroshima, men strålning kan vara ett långtidsgift. Man får läsa om livet strax före insjunknadet, vistelsen på sjukhus och hennes förtvivlade bön att bli frisk som hon skickar med varje papperstrana hon viker. Enligt en gammal japansk myt så ska tusen vikta tranor uppfylla en önskan, men i boken hinner hon aldrig dit. I verkligheten hann hon med råge, men jag antar att det gör en sämre historia.

Boken jag läste kom från biblioteket, den hade fina illustrationer vilket var dubbelt bra eftersom de också hjälpte till att ge eleverna en bild av de mer japanska fenomenen som kimonos och altare i hemmen. Den avslutades med bilder från fredsmonumentet där en staty av Sadako håller en trana i händerna och en beskrivning av minnesmärkets uppkomst. Både jag och eleverna tyckte den var väldigt bra och det faktum att den baseras på en sann historia gör att man blir extra berörd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)