lördag 11 oktober 2014

Wonderland/Wasteland

Har varit och sett dans på Göteborgsoperan, två helt olika verk på samma kväll. Den första var Wonderland eller A's Adventure (hittar två olika namn på den), hade läst innan att den skulle vara inspirerad av Alice i Underlandet, men den kopplingen missade jag helt. Det gjorde ingenting, det var en spektakulär föreställning i sig själv. Fantastiska dansare med total kroppskontroll och varierade nummer (en sak som imponerade stort på mig var att under öppningssången så stod dansarna så stilla att jag funderade på om det var provdockor...). Dansen blandades med lite opera och gnabbande och jag hade riktigt roligt. Tyckte lite synd om dansarna som var tvungna att ha så mycket kroppskontakt, något jag skulle vara alldeles för pryd för :)


Den andra föreställningen, Wasteland, skulle tydligen vara en kommentar till konsumtionssamhället. Det gick mig också helt förbi (att tolka dans är tydligen inte min starka sida), men till skillnad från den första så tyckte jag inte alls om den här. Musiken: trummor, cello och synt, tyckte jag om i början, men ju längre tiden gick desto mer enerverande blev den. Tror den var en bidragande orsak till att jag satt och var väldigt rastlös och ganska förbannad när föreställningen äntligen tog slut (musik kan påverka mig så). Satt och irriterade mig på nästan allt. Dansen som var av typen "göra-sig-fri" så gott som hela tiden, när de dansade långsamt och "känslosamt" tyckte jag de skulle dansa fortare så det tog slut nån gång och när nästan hela ensemblen sprang av scen satt jag och svor över den där dansaren som var kvar och dansade och dansade... Att de gick och bar stora plastsjok i bakgrunden utan att egentligen använda dem... Att det fanns repliker på japanska och engelska, utan att det kändes som att det var meningen att man skulle lyssna på dem... Hade jag vetat vad jag vet nu hade jag gått i pausen.

2 kommentarer:

  1. Noe av grunnen til at jeg liker å oppleve dans er at jeg ikke skjønner en skit av det. Jeg skjønner sjelden hva danserne prøver å formidle. Det uforståelige gjør det litt magisk.
    Men enerverende musikk uansett hvor og hvordan det oppleves er isj!
    Håper det ble en bra kveld til slutt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en bra kväll, men hade jag gått halvvägs hade den varit bättre :) Känner inte heller att jag måste förstå allt, men tycker det är lite lustigt hur de har en plan som jag inte alls ser... men njuter ändå :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)