tisdag 21 januari 2014

Hobbit del 2: Smaugs ödemark

Hobbit del 2: Smaugs ödemark (DVD)
Bild lånad från cdon
Jag hade inte jättehöga förhoppningar på Smaugs ödemark, jag blev inte frälst vare sig av första filmen eller boken, men visst blev jag underhållen även om jag inte tyckte att den var vidare bra. I den här filmen fortsätter Bilbo och dvärgarna sin resa mot det Ensliga berget där ädelstenen som dvärgarna behöver finns. Olyckligtvis nog vaktad av draken Smaug. För att komma dit behöver de ta sig igenom en skog där det finns både gigantiska spindlar och misstänksamma alver. Och som om det inte vore nog fortsätter orcherna från förra filmen oförtrutet sin jakt på dem.

Så, vad är det jag inte tycker om? Dessvärre finns det ganska gott om mindre lyckade delar (varning för spoilers):
  • Orcherna. De rör sig i dagsljus, ser ut som de ska vara med i gladiatorerna, är extremt disciplinerade och verkar inte korkade alls, ofta verkar de smartare än dvärgarna. Och de rider på vargar. Om allt det här hade stämt på orcher, har de då regredierat i Sagan om ringen? 
  • Tauriel. Visst, hon är grym när hon slaktar dessa förhatliga orcher, men om man nu vill göra historien lite mer jämställd genom att skriva in fler kvinnor i berättelsen måste det då nödvändigtvis vara som en del i en kärlekshistoria? Som dessutom är så gott som ögonblicklig? Trots att hon redan är förälskad i en annan?
  • Beorn. Hade förväntat mig något mäktigare och empatiskare efter att ha läst boken. Gillade inte make-upen heller.
  • Smaug. Maratontalande drake som bara maler och maler. Till slut önskar man att han bara hade ätit upp Bilbo och hållt käft. Men nej, herr "I am Fire. I am... Death." pratar på. Och blåser eld. Eld varm nog att tända smältugnar, men som ändå inte lyckas skada någon i gruppen trots att de är jättenära. 
  • Sauron. Kommer tillbaka från skuggvärlden där han varit sedan nederlaget, besegrar Gandalf och... låter honom leva??? Ett ganska stort nybörjarmisstag av ondskan själv.
  • Längden. Hade önskat att de klippt mer, man måste inte använda varenda sekund man filmat av slagsmål och svärdsfajt även om det är läckert när de slåss i ett jämrans vattenfall.
  • En del logiska luckor, några av dem rättas till i filmklippet nedan... :) Varning för spoilers!

Trots allt det här så kommer jag naturligtvis sitta där framför tredje filmen nästa år, och antagligen störa mig på saker igen. För det är samtidigt ganska kul och händelserikt och att filmen är i 3d gör det lite extra levande. Martin Freeman och Ian McKellen är toppen som Bilbo, alltmer fascinerad av sin ring, och Gandalf. Och Kili är dessutom ett stort läckert plus :)

Visst förstår jag vad Tauriel dras till, går lite fort bara...

2 kommentarer:

  1. Han heter Bilbo, inte Frodo.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har såklart helt rätt. Där ser man hur observant jag var under filmen :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)