torsdag 10 augusti 2017

Norse Mythology: Neil Gaiman

Norse Mythology (inbunden)
Bild lånad från bokus,
finns också adlibris
Norse Mythology var inte riktigt som jag hade trott. Det är en samling berättelser om asa- och vanagudarna som håller sig troget till de klassiska berättelserna man hört förut. Gaiman skriver som alltid bra, han är mycket läsvänlig, men jag hade nog väntat mig lite mer - han hade gärna fått skruva till myterna på sitt gaimanska vis.

Innehållsmässigt så har Gaiman valt flera av de mest kända historierna, som Tors bröllop, Iduns äpplen och Balders död vilket jag kan tycka är lite synd för jag har hört (läst) dem flera gånger förut i olika versioner, men jag faller för detaljerna i historien om Ragnarök (och kopplar den lite till klimatförändringarna - vem vet, Ragnarök kanske fortfarande är på väg...).

4 kommentarer:

  1. Jag lånade den här boken i våras men jag hann aldrig läsa den. Vet inte riktigt om jag kommer att göra det heller trots att jag gillar Gaiman. Men det är för att jag också har läst en hel del av berättelserna tidigare, men jag får se, minnet kan ju behöva friskas upp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade hellre läst en av hans egna historier måste jag nog säga. Men är man sugen på att läsa asamyter så är de här väldigt välskrivna, men det känns inte riktigt gaimanskt.

      Radera
  2. Har inte läst denna än men vill gärna. Men ja, även om det är fint att ha dem i Gaimans stil så vore det roligt om han gjort egna tvistar med. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade jag vetat vad jag vet nu så hade jag ju definitivt plockat upp en av hans mer egenkomponerade böcker, men visst, det är välskrivet.

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)