måndag 9 maj 2016

Bokbloggsfråga: Barnboksläsning

Läser du fortfarande barnböcker för din egen skull är ämnet för Veckans bokbloggsfråga. När jag först såg frågan hos Barnboksbloggen fick jag för mig att det var nej. Jag läser ju visserligen barnböcker ibland, men för jobbet. Högt för klassen och tyst för mig själv så att jag kan rekommendera böcker åt eleverna.

Men... det är inte riktigt sant insåg jag senare. Jag läser om mina gamla favoriter ibland. Att öppna Nimhs hemlighet, Den långa flykten och Syskonplaneten kan förgylla vilken dag som helst, fortfarande. Ibland blir jag nästan besatt av att få återse en gammal favorit, för ett år sen Windy, ledarhingsten, men upptäckte vid läsningen att visst, det var kul att ses igen, men det kommer nog dröja länge innan nästa sånt ryck kommer, alla böcker står sig inte lika bra...

Men det finns också nya barnböcker som jag läser varje chans jag får, för min egen skull, som Vem-böckerna och Pettson och Findus. Idag lånade jag hem barnfaktaboken Fantastiska fakta om djur från biblioteket. Den beställdes med baktanken att det kanske kunde vara en högläsningsbok för klassen, men jag vet att det inte finns en chans att vi skulle hinna läsa den innan sommarlovet och lånade den ändå. Och inte bara det, jag har redan läst halvvägs i den (grymt lite text i, suveräna bilder) och den kommer vara klar innan jag släcker lampan. Så ja, jag läser barnböcker. En del gamla favoriter, men även annat och jag njuter av det!

6 kommentarer:

  1. Min första tanke var också nej, men sen kom jag på vilken bok jag läste ut igår... Narnia så det stämde ju inte :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självbilden och verkligheten går inte riktigt ihop :)

      Radera
  2. Ja, samma här. Att läsa om gamla favoriter är jättekul. :) Och om det dyker upp något nytt som verkligen hypas då kollar jag gärna upp det. Inser också när jag tänker efter att jag ofta dras till middle grade fantasy. Det kan vara så mysigt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart man måste veta vad som gäller hos kidsen ;)

      Radera
  3. Ååh Pettson & Findus!! Läser inte dom böckerna längre men filmerna kan jag fastna framför :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan titta på bilderna i de böckerna hur länge som helst :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)