onsdag 4 maj 2016

*Beauty: Sarah Pinborough*

Beauty (inbunden)
Bild lånad från bokus,
finns också på adlibris
Beauty är den sista delen av Pinboroughs härliga sagobearbetningar Tales from the Kingdoms och den blev också min favorit i serien. Här går hon ett steg längre i att knyta ihop sagovärlden, det är inte längre "bara" en del karaktärer som oväntat kryper in i historier där de inte brukar vara, här lyckas hon med konststycket att binda ihop Törnrosa, Rödluvan, Rapunzel och Skönheten och odjuret till en enda berättelse. Jag bara smälter!

Fastän det här är sista delen av trilogin utspelas den först och man får äntligen reda på saker som bara antytts i tidigare (senare?) böcker. Karaktärerna är långt ifrån de klassiska sagorna och historierna själva är fyllda med oväntade situationer och vändningar. Jag har väldigt roligt när jag läser dem :) Får också lust att läsa om de första böckerna nu när jag vet vad som hänt en del av karaktärerna tidigare för att se hur det knyts ihop.

*månadsfavorit*

4 kommentarer:

  1. Ska definitivt läsa denna serie. :) Omslagen på denna sista är fantastiskt btw!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag :) Har ju läst din granskning av Skönheten och odjuret, tror du (och de flesta andra iofs) kan få roligt med den här serien...

      Radera
  2. Den här ligger i min önskelista på nätbokhandeln. Har läst flera recensioner och tror det här är något för mig, eftersom jag gillar sagor så himla mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är också svag för sagor, tycker det är kul att få se dem ur lite andra vinklar :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)