torsdag 31 december 2015

Inés min själs älskade: Isabel Allende

Inés min själs älskade : ett levnadsminne
Bild lånad från adlibris
Inés min själs älskade är baserat på den sanna historien om den spanska sömmerskan Inés Suarez som kom till Sydamerika under tidigt 1500-tal för att leta efter sin förlupne man, men som istället hittade sitt livs stora kärlekar och hon hjälpte dessutom till att erövra Chile.

Sydamerika är till största delen fortfarande outforskat i boken och spanjorerna som kommer dit blir förtjusta i överflödet som finns där av frodighet och indianguld, men det är inte så lätt att göra sig en förmögenhet som det verkar. Fientliga indianer finns i regnskogen och undslipper man dem finns det giftiga djur i mängder. Att läsa om hur de försöker ta sig fram i varm, oländig terräng klädda i rustningar som de inte vågar ta av sig för indianernas skull är intressant. Intressant och skrämmande är hur de besegrade indianerna behandlas - värre än djuren. Mindre intressant är dessvärre historien om Inés själv. Jag tycker inte så värst mycket om henne och bryr mig inte om hennes kärleksbekymmer eller liv i övrigt. Trots sina intressanta delar tyckte jag den var fruktansvärt seg alltför ofta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)