måndag 11 maj 2015

Tematrio: Krig

I Lyrans tematrio den här veckan är uppdraget att lista böcker, eller annat, som handlar om andra världskriget. Passar ju bra när det är 70 år sedan freden kom.
  • Först vill jag nämna Hotellet i hörnet av bitter och ljuv av Jamie Ford. En historia om en ung amerikansk-kinesisk pojke och en lika ung amerikansk-japansk flicka som blir förtjusta i varandra, ett faktum som kanske påhejas av att de båda behandlas som paria på skolan där de har stipendium. Flickan och hennes familj interneras så småningom i ett av lägren där Usa förvarar dem med japanskt påbrå. Söt bok om en intressant period i Usas historia. Land of the free? Inte så värst.
  • Jag heter inte Miriam av Majgull Axelsson är nästa. Om Miriam som firar 85-årsdag och får sin familj att tro att hon är dement när hon säger att hennes namn inte är Miriam. Men det är faktiskt så, hon har levt under falskt namn sedan kriget då hon tog en judinnas identitet för att lättare överleva koncentrationsläger och för att få stanna kvar i Sverige. Det var nämligen bättre än att vara rom. Känns som att läsa en biografi, men det är "bara" en väldigt väl författad roman.
  • Avslutningsvis så får det bli tv-serien Homefront som gick för typ 20 år sen på svt. Om några människor i en liten amerikansk småstad och hur deras liv blev när soldaterna kom hem efter kriget. Älskade den!

26 kommentarer:

  1. Jag heter inte Miriam är jag nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är väldigt bra, och man får veta mer om en folkgrupp som man oftast glömmer...

      Radera
  2. Funderar på att börja lyssna på Miriam idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte mycket att fundera på :) De första sidorna tyckte jag var lite knepiga, men sedan blev det väldigt bra.

      Radera
  3. Vilken bra trio! Otsuka har också skrivit en bra bok om de amerikanska lägren för människor med japansk bakgrund men jag minns inte vad den heter

    SvaraRadera
    Svar
    1. The Buddha in the Attic :) Har också läst den, men Hotellet i hörnet... har en mer traditionellt sammanhängande berättelse och jag föredrar nog det...

      Radera
  4. två nya titlar för mej, intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är värda en lite närmare titt :)

      Radera
  5. Har varken läst eller sett dessa, den där Jag heter inte Miriam dyker upp överallt.

    SvaraRadera
  6. Håller med om att Jag heter inte Miriam känns som en biografi. Det känns nästan omöjligt att den inte skulle vara sann, så välskriven är den.

    Hoppsan, ja, justha,, Hotellet i hörnet av bitter och ljuv har jag ju stående i hyllan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du en bra hyllvärmare när du letar efter en sådan :)

      Radera
  7. Axelssons bok borde snart få prio ett hos mig - vill läsa ...snart. ;-)
    Tack för intressanta tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du en bra bok att se fram emot :)

      Radera
  8. Homefront har jag inte sett, kanske vore en serie för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyckte himla mycket om den (med reservation att det var 20 år sedan jag såg den, men både jag och mamma satt som klistrade så tror den kan gå hem i vuxen ålder med), men dessvärre verkar den inte finnas som dvd - jag har letat...

      Radera
  9. Måste se till att läsa Jag heter inte Miriam. Tack för de andra tipsen!

    SvaraRadera
  10. Jag måste verkligen ta och läsa Jag heter inte Miriam!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag absolut att du ska göra :)

      Radera
  11. Jamie Fords bok håller jag på och läser just nu! Söt men samtidigt intressant om ett skrämmande ämne. Majgull Axelsson var en av förra årets stora upplevelser för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skumt att en bok kan vara så söt och tragisk samtidigt. Tyckte det var en intressant bit av historia som jag inte visste så mycket om innan.

      Radera
  12. Har varken läst eller sett dina. Men de två första skall läsas så småningom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt, då har du något att se fram emot :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)