måndag 9 mars 2015

His Majesty's Dragon: Naomi Novik

His Majesty's Dragon
Bild lånad från adlibris,
finns även på svenska
His Majesty's Dragon av Naomi Novik är den första boken i en serie om draken Temeraire och kapten Laurence. Kaptenen är befälhavare ombord på ett brittiskt krigsskepp under napoleonkriget och efter att ha besegrat ett franskt skepp blir krigsbytet ett drakägg. När ägget kläcks präglas draken på Laurence till hans stora besvikelse. Drakförare är visserligen extremt nödvändiga för Englands försvar, men ses som lite värstingtyper och drömmar om hem, fru och barn är näst intill omöjliga.

Omdöme: Tyckte det var en rolig idé att låta den utspela sig under napoleonkriget, men jag blev inte övertygad. Laurence är en sjusärdeles rättrådig karl och blir tyvärr lite tråkig i längden. Jag kan också tycka att det var synd att Temeraire blev vuxen så fort, tänker att man hade kunnat göra mer av uppväxten och hur de vänjer sig vid varandra. Kanske lite motsägelsefullt att jag i nästa mening tycker att den är för lång, men för mig känns det som att fokus ligger på fel saker, det blir så mycket rustningar, bad och klädvård, för att inte tala om övningar och stridskildringar.

En ganska okej bok, men jag kommer inte att läsa fortsättningen - dels för att jag i recensioner läst att det här är den absolut bästa av dem och dels för att det verkar komma många fler krigsskildringar på drakrygg och jag känner mig ganska mätt på dem.

2 kommentarer:

  1. Gillar drakar och kom att tänka på Eragonböckerna som jag gav upp för de alltför långa drak-krigs-skildringarna... Lite nyfiken blir jag allt på den här serien, ändå ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Drak-krigsskildringarna är väldigt annorlunda mot dem i Eragon i alla fall :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)