lördag 21 mars 2015

The Infinite Sea: Rick Yancey

The Infinite Sea
Bild lånad från adlibris,
finns även på svenska
The Infinite Sea av Rick Yancey är fortsättningen på hans The Fifth Wave och det är en sårad och decimerad liten motståndsgrupp som möter oss på ett övergivet hotell. Man funderar på hur man ska kunna överleva vintern och skickar ut spanare och väntar och hoppas på att de som saknas i gänget mot alla odds överlevt. Så upptäcks de av "militären" och utomjordingarnas senaste vapen levereras i form av en femåring.

Omdöme: En segare läsning än den första boken och inte blev det lättare av det var så längesen jag läste första boken, tog ett tag innan jag fått ordning på personerna. Över hälften utspelar sig under ett par dagar på hotellet och även om det är dramatiska dagar så knyter jag inte an till karaktärerna. De är trötta, misstänksamma och ledsna, men det griper inte tag i mig.

Sista delen av boken så får man följa spanaren, Ringer som är min nya favoritkaraktär i böckerna, i en annan miljö och boken blir med en gång mycket bättre. Där kommer också funderingarna över utomjordingarnas sadism i full styrka - hur de gör sig ett sådant besvär med att inte bara utrota människorna vilket borde vara ganska lätt, men att få oss att tappa det som vi i vardagligt tal kallar mänsklighet. Vad är det som fått dem att hata oss så?

2 kommentarer:

  1. Skall snart försöka läsa den här boken. Skall bli spännande att se vad man tycker. Jag läst första boken ganska nyligen och känner att det kanske är bra att läsa uppföljaren snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det är en stor fördel, jag hade glömt av ganska mycket om vem som var vem och vilka egenheter och personligheter de hade i Bens gäng. Kan tänka mig att man blir lite mer engagerad i händelserna om de är mer personer och mindra en massa konstiga namn...

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)