tisdag 12 november 2013

Allegiant: Life damages us

Allegiant
Bild lånad från adlibris
Allegiant är den tredje och efterlängtade delen av Veronica Roths dystopitrilogi. Vi får återknyta bekantskapen med Tris och Four, kapitlena varvas från deras respektive synvinkel. Jag har ju klagat lite i tidigare recensioner över att man fått veta så lite om deras värld i de tidigare böckerna: hur blev det så här och varför de använder ett så konstigt system? I den här boken får man förklaringar till det mesta och jag köper dem faktiskt, de känns ganska möjliga :) En invändning jag har kvar är hur lite folket i systemet vet om omvärlden. Även om de varit isolerade länge så tycker jag ju att några böcker eller tidskrifter från tiden innan borde ha överlevt så att man vet någonting om utsidan. En annan invändning är att det ibland blev lite väl smörigt, speciellt när Tris reflekterade om kärlek och familj där texten närmade sig sådana där "motiverande" captions som man ibland ser på facebook. Har svårt för sådana :)

I början av boken (och spoilervarning om du inte har läst del två, Insurgent) blev jag lite besviken. De factionslösa tog ju makten i slutet av förra boken och det planeras redan för hur man kan ta den tillbaka, samtidigt som några ger sig ut på upptäcksfärd utanför gränsen, och planeras det inte en kupp där med? Det kändes som att börja om från början med alla intriger och maktkamper igen. Men den känslan gav sig efter ett tag när handlingen mer och mer skiljde sig från de tidigare delarna. Gillade diskussionen om varför vissa begår mer brott och är fattigare än andra, svårt att inte dra paralleller till dagens samhälle. Slutet var överraskande, uppskattar det.

Inlägget om första delen, Divergent, här
Inlägget om andra delen, Insurgent, här.
Inlägget, med ett kort utdrag, som jag skrev i början av Allegiant här.

2 kommentarer:

  1. Jeg har enda ikke fått lest Divergent, enda jeg har boken i bokhylla. Jeg er så redd for å bli skuffet(besviken). Kjenner jeg blir mer og mer redd for å lese bøker som får mye hype, fallhøyden blir så stor.

    Ønsker deg en strålende onsdag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske jag kan dra ner hypen lite åt dig då :) Divergent med fortsättning är en helt okej dystopi, lättläst och bitvis spännande. Men den är inte enormt bra. Den tillhör inte de jag rekommenderar när jag tipsar om dystopier. Jag gillar personerna i, men bakgrunden till det nya samhället presenteras för sent för mig och jag faller inte för kärlekshistorien. Har vissa större invändningar, men vill inte dra dem här och förstöra nöjet för dig, för böckerna är ganska lättsam, trevlig läsning.

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)