söndag 12 maj 2013

Död i skugga: Sorg överallt

Död i skuggaAnne Holts Död i skugga var inte vad jag väntade mig. Historien om en liten killes tragiska död börjar samma dag som katastrofen på Utöya och hamnar totalt i skymundan. Lille Sanders död är en olyckshändelse, eller... Det finns några små bitar som skaver när människorna i hans närhet tänker på hans liv och Inger Johanne Vik åtar sig motvilligt att titta lite på händelsen.

Det här är en ingen traditionell deckare, utan är väldigt mycket en bok om sorg. Sorg i nationen, sorg i Sanders familj och sorg över en förändrad förälder. Boken blir aldrig spännande på det där smyga-runt-efter-mördare-sättet, men är en välskriven insikt i människors psyken. Slutet på "fallet" var inte vad jag hade väntat mig, och slutet på boken fick mig att sitta med munnen öppen och undra vad det var jag egentligen hade läst. Sedan läste jag om de sista två sidorna, men det stod fortfarande samma sak :( Gillade det inte, vill veta fortsättningen! 

2 kommentarer:

  1. Jahaja, med den recensionen bara måste jag läsa boken :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du läst om Inger Johanne innan så är det nästan ett måste...

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)