söndag 19 maj 2013

Läsningsenkät

Fick syn på en enkät hos nyläst, som hittat den hos ett hem utan böcker, som tagit den från bokbabbel som tagit den från ... o.s.v.

1) Ljudbok eller bok i handen?
Bok i handen. Har försökt med ljudböcker, men tappar lätt fokus. Och dessutom känns det som att jag bör göra något med händerna om jag "bara" lyssnar, t.ex. diska eller så. Det behöver jag inte om jag läser :)

2) Pocket eller inbunden?
Pocket, mycket bekvämare att ha med sig för mig som alltid vill ha en bok i väskan. Med brasklappen att vissa pocketar får så väldigt liten text, då vill jag hellre ha bokstäver som jag ser och en tjockare bok. Börjar bli gammal...

3) Påhittat eller verklighetsbaserat? (fiction/non fiction?)
Det blir mest påhittat, just nu i dubbel bemärkelse eftersom det blivit en hel del fantasy/dystopi det senaste. Men faktaböcker har också sin plats, är de bra blir jag mer påverkad av dem, som 'Tyst hav' och 'Oväder'.

4) Harry Potter eller Twilight?
Harry Potter. Jag tyckte om Twilight, men ser bristerna med den, medans Harry Potter har hållit för många omläsningar (även om det finns en del brister där med...).

5) Fantasyvärld eller vår värld?
Mycket fantasy och dystopi nu, men en bra bok är en bra bok oavsett i vilken värld den utspelas.

6) Kindle, iPad eller annat?
Har inte provat, men är sugen på en Kindle eller annan läsplatta. Tycker det är svårt att veta vilken man ska ha bara.

7) Låna eller köpa böcker?
Hittade tillbaka till biblioteket för något år sedan så nu kollar jag oftast om boken finns där innan jag köper den. Förutom vissa böcker som jag helst vill ha eller inte orkar vänta på...

8) Bokhandlar eller online?
Det blir mest online, tyvärr, för jag tycker det vore synd om bokhandlarna försvann. Men priset, utbudet och bekvämligheten gör onlinehandlarna till mina favoriter.

9) Ensamstående bok eller trilogi?
Är det bra så vill jag ju helst läsa mer.

10) Tjock bok eller kort bok?
Lagom :) Inte för tunn, men för tjock kan bli otympligt (hellre då en fortsättning).

11) Romans eller action?
Gillar bägge, gärna kombinerat.

12) Mysa under filt eller steka i solen?
Så här under årets första sköna dagar så känns det bra i solen, sedan kryper jag in i skuggan.

13) Varm choklad eller latte?
Varm choklad eller riktigt kall cola.

14) Läsa recensioner eller bilda en egen uppfattning?
Alltid trevligt med tips (eller varningar), så länge det inte spoilars för mycket. Läser också gärna recensioner om böcker jag läst för att se hur andra uppfattat boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)