torsdag 4 maj 2017

Läsmånad: april-2017

Riktigt usel blogg- och läsmånad sett till mängd (och då har ändå snittet dragits upp av Shiver och The Graveyard Book som båda var nästan utlästa när april började), har knappt bloggat alls och har haft ganska många dagar när jag inte läst, inklusive ett påsklov där det bara blev två ganska tunna böcker, men desto mer dataspel, internetsurf och tv-tittande. Skumt eftersom alla böcker fått fyror i betyg. Tack och lov började läsningen lossna i slutet av månaden.

Bästa bok blev The Last Harvest, om en stad där djävulen väntas anlända och de i staden som försöker underlätta respektive förhindra det. Spännande bok där man inte alltid vet vem man kan lita på. Återupptäckte också Qiu Xiaolong som jag läste flera böcker av för sisådär ett tiotal år sedan - det visade sig att det kommit fler böcker sen dess så nu har jag fått träffa chief inspector Cheng i Shanghai igen, riktigt trevligt :) Inga besvikelser, men en bok som jag lade ner, det är säkert inget fel på den, men jösses hade jag fel förväntningar på den! Med en titel som The Dark Flood Rises och ett vagt minne av en positiv recension hade jag väntat mig något apokalyptiskt och fick istället en äldre dam som arbetar med att planera hem för åldringar - det krockade lite där :)

Statistik:
Lästa böcker: 9                                                             Lästa sidor: 2871
Böcker på svenska: 1, engelska: 8                               Böcker av kvinnor: 5, män: 4
Nya författare för mig: 3                                                Antal länder: 4
Del av serie: 5 (1 påbörjad, 0 avslutade)
3 böcker av amerikanska författare
3 böcker av brittiska författare
2 böcker av kinesiska författare
1 bok av en svensk författare

Utmaningar:  
Läs minst fyra klassiker under året: 0 (4/4): Nej, men målet nått sen länge.
Läs böcker från minst fyra nya länder under året: 0 (5/4):  Nej, men målet nått sen länge.
Kaosutmaning 2017: 0 (35/35): Sista punkten prickades av den 25/2 😊
Skriv om böckerna inom en vecka: Har ju knappt bloggat över huvud taget :(

Böcker:
61.    Don't Cry, Tai Lake - Qiu Xiaolong  4-/5
60.    Dragon's Claw - Peter O'Donnell   4/5
59.    Instructions for a Heatwave - Maggie O'Farrell   4/5
58.    The Last Harvest - Kim Liggett   4+/5   *månadsfavorit*
57.    Fienden bor inte under sängen - Monika Orski  4-/5
56.    The Mao Case - Qiu Xiaolong  4/5
A.     The Dark Flood Rises - Margaret Drabble (avbrutit efter 10 sidor)
55.    Flashback - Nevada Barr  4/5
54.    Shiver - Maggie Stiefvater   4-/5
53.    The Graveyard Book - Neil Gaiman  (ljudbok)   4/5

Film: 
Mitt Afrika, svt. Njutbar omtittning.

Tv: 
Poldark, säsong 2, svt. Gillar mycket :)
The Mindy Projekt, säsong 2-5, Hbo. Ganska okej, men gillar det svartare mer än det flamsiga i serien, synd bara att det glättiga överväger.
Planet Earth II, svt. Vilken fantastisk dokumentärserie! Enda felet är att det bara var sex avsnitt, hade gärna sett det varje vecka...
Prison Break, säsong 5, tv 3. Tror inte jag kommer se klart säsongen, känns lite som att jag sett det förut, bara att fängelset den här gången ligger i Jemen och att bakgrundshistorien är luddigare än någonsin.
The Americans, säsong 1, dvd. Himla härlig serie, hade inte hunnit se många minuter förrän den där glada känslan jag får när jag hittar en ny höjdare infann sig.

4 kommentarer:

  1. Prison Break gav vi upp redan under andra säsongen. Jag kan inte påstå att jag har saknat den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första och andra var jag fast, hoppades att det här skulle vara en återgång tilll storhetstiden, men nja...

      Radera
  2. Jag minns första gången jag såg trailern till Prison Break och hur sugen jag var på att se den, men jag tittade aldrig sedan. Tror i efterhand inte att det skulle vara min grej heller...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker första säsongen var suverän, och gillade andra också - sen blev det lite mycket när de bröt sig ut ännu ett par gånger... Men första säsongen räknar jag med att se fler gånger :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)